https://follow.it/amir-samdani?action=followPub

Wednesday 25 November 2020

مولاناکلب صادق علیہ الرحمہ کی رحلت


 عالمی شہرت یافتہ بزرگ وجید عالم دین, اتحاد بین المسلمین کے عظیم علمبردار,آل انڈیامسلم پرسنل بورڈکے نائب صدر جناب مولاناڈاکٹر کلب صادق کی وفات یقیناََ اسلامیان ہند کے لئے ایک بہت بڑاسانحہ ہے.

حوادث اور تھے پر ان کاجانا

عجب اک سانحہ ساہوگیا ہے

آپ لکھنؤ، اتر پردیش کے ایک انتہائی معزز شیعہ  خانوادہ ٔاجتہاد میں۲۲؍جون ۱۹۳۹؁ کو پیدا ہوئے۔آپ کے والد کلب حسین اپنے وقت کےشہرت یافتہ اسلامی اسکالراور مبلغ تھے۔مرحوم کے بھائی مولانا کلب عابد بھی عظیم اسلامی اسکالر اور مبلغ تھے۔ان کے بیٹے مولانا کلب جوادہیں جو مولانا کلب صادق کے بھتیجے ہیں۔مولانا کلب صادق ماہ محرم میں زیادہ ترلکچرز دینے کے لیے متعددممالک کا دورہ بھی کر تے تھے۔

آپ کی ابتدائی تعلیم مشہور مدرسہ سلطان المدارس میں ہوئی۔ اس کے بعد علی گڑھ  مسلم یونیورسٹی سےگریجویشن اور لکھنؤ یونیورسٹی سےعربی ادب میں پی․ایچ․ڈی کی۔عربی کے علاوہ اردو،فارسی،انگریزی اور ہندی زبانوں پر بھی آپ کو عبور حاصل تھا۔آپ کے  چاہنے  والوں کا دائرہ بہت وسیع اور متنوع ہے اس  میں زیادہ تر تمام مذاہب کے پیروکار ہیں۔اگر چہ آپ کا تعلق شیعہ مسلک سے تھالیکن   آپ کی شخصیت تمام ہی اسلامی مسالک میں  یکساں طور پر قابل احترام  سمجھی جاتی تھی آپ بھارت کی سب سے بڑی سماجی و مذہبی تنظیم ’آل انڈیا مسلم پرسنل لا بورڈ‘کے نائب صدر کے عہدے پر تادم حیات فائز رہے 

آپ کو ہندو مسلم اتحاد کے علاوہ، شیعہ سنی فرقہ وارانہ ہم آہنگی کے ایک بڑے داعی کے طور پر بھی دیکھا جاتا ہے۔پر امن بقائے باہمی آپ کی زندگی کے بنیادی اصولوں میں سے ایک تھا۔ پہلے لکھنؤ شیعہ سنی فرقہ وارانہ تشددکے لیے جانا جاتا تھا خاص طور پر محرم کے دنوں میں۔لیکن  مولانا کلب صادق کے اقدام اور مستقل کاوشوں سے دونوں جماعتوں کے مابین اعتماد سازی کے متعدد اقدام کئے گئےاور خدا کے فضل و کرم سے حالت بہت تیزی سے بدل گئ۔
.تبلیغی جماعت کے خلاف حالیہ دنوں میں جب  فرقہ پرستوں نے جھوٹاپرپیگنڈاکیا اور بکاؤگودی میڈیا نے پوری عیاری سے اس کی تشہیر کی تو آپ نے  اپنے مسلک کے برخلاف تبلیغی جماعت کی بے گناہی معصومیت کا برملا اظہارکیاورنہ وہ خاموش بھی رہ سکتے تھے لیکن ان کی جرأت ایمانی  نے اس وقت خاموشی کو جرم عظیم قرار دیا .
اب انہیں ڈھونڈو چراغ رخ زیبا لے کر
سترکی دہائی کے وسط میں  آپ نے مسلم عوام کی مذہبی و سماجی قیادت میں قدم رکھاتو آپ مسلم معاشرے کی قابل رحم حالت سے متاثر ہو گئے۔
مسلمان   تمام شعبوں میں پسماندہ  ,نا خواندگی، غربت اور جہالت کے اندھیروں میں گھرے ہوئے تھے۔آپ نے غور و فکر کے بعدیہ نتیجہ اخذ کیا کہ مسلمانوں کی پسماندگی کی اصل وجہ تعلیم سے دوری ہے۔اس کے بعد آپ نے تعلیم کو جدید خطوط پر پھیلانے کا عزم کیا اور ناخواندگی اور لا علمی کے خلاف ایک طویل جنگ لڑی۔اوریہی  آپ  کی زندگی کا مقصد بن گیاتھا۔آپ نے معاشرے میں تعلیمی تحریک شروع کی اور جہالت کے اندھیروں کودور کرنے میں کوئی کسر نہ چھوڑی۔۱۸؍اپریل ۱۹۸۴؁ ءمیں ضرورت مند اور غریب طلباء کو تعلیمی امداد اور وظائف دینے کے لیے’توحید المسلمین ٹرسٹ قائم کیا۔ آپ کی رہنمائی اور نگرانی میں چلنے والی تعلیمی،رفاہی اور تعمیری ادارے درج ذیل ہیں:
۱) توحیدمسلمین ٹرسٹ
۲) یونٹی کالج ، لکھنؤ
۳) یونٹی مشن اسکول ،لکھنؤ اور
۴) یونٹی انڈسٹر یئل ٹریننگ سنٹر، لکھنؤ 
۵) یونٹی پبلک اسکول، الہ آباد
۶) ایم․یو․کالج ،علی گڑھ
۷) یونٹی کمپیوٹر سنٹر، لکھنؤ
۸) حنا چیریٹبل ہاسپٹل، لکھنؤ
۹) توحیدالمسلمین میڈکل سنٹر،شکار پور
۱۰) توحیدالمسلمین بیواؤں کی پنشن اسکیم
۱۱) توحیدالمسلمین یتیموں کی تعلیم کا بندوبست

ہوئے نامور بے نشاں کیسے کیسے
زمیں کھاگئ آسماں کیسے کیسے

Sunday 22 November 2020

دارالقضاءعلی گڑھ


ڈاکٹرمفتی محمدعامرالصمدانی





بقلم :ڈاکٹرمحمدابوالفضل ندوی
دارالقضاء علی گڑھ زیرنگرانی آل انڈیامسلم پرسنل لاء بورڈ,اگست 2010میں قائم ہوا.اولین قاضئ شریعت مفتی انظارعالم قاسمی مقررکئے گئے لیکن موصوف صرف ایک ماہ کے بعدمستعفی ہوکر امارت شرعیہ پھلواری شریف پٹنہ چلے گئےفی الحال امارت شرعیہ میں نائب قاضی کے فرائض انجام دے رہے ہیں .ان کی جگہ ڈاکٹرمفتی محمدعامرالصمدانی  قاضئ شریعت کے منصب پرفائز کئے گئے اورتادم تحریربرسرکار ہیں.موصوف دارالعلوم دیوبند کے فارغ التحصیل ہیں. وہیں سے افتاء کیا پھرعلی گڑھ مسلم یونیورسٹی سے عربی ,دینیات میں ایم اے کیا.علی گڑھ مسلم یونیورسٹی نے انہیں ان کےمقالہ"مشرقی پنجاب کا عربی زبان وادب میں حصہ تا1947,
 ,ایک تنقیدی مطالعہ"  پر 2001میں پی ایچ ڈی کی ڈگری تفویض کی .موصوف کی مشہور تصانیف درج ذیل ہیں
١.تذکرہ علماء بوسنیاوہرزیگووینا
۲.کاملان تھانیسر
٣.پیغام قرآن(تفسیر قرآن
۴.کتاب الاستخارہ(عربی
٥.اردوترجمہ گلزار جلالی مصنفہ شیخ جلال الدین
 تھانیسری
٦.سانحۂ کربلا
۷.تذکرہ علماء پنجاب وہریانہ
8.Islam in Ukraine.
9.معالم الفرقان فى تفسير القرآن 
10.أعلام الأدب العربي فى الاندلس 

Saturday 21 November 2020

کشمیری خانہ بدوشوں پر مظالم

 جموں کشمیر میں صدیوں سے بکروال اور گوجر برادری  جنگلات میں عارضی رہائشی مکانات بناکر آباد ہے یہ سال میں دومرتبہ ہجرت کرتے ہیں.جنگلات میں ان کے عارضی مکانات آجکل منہدم کئے جارہے جو  دفعہ 370کی منسوخی کا نتیجہ ہے کہ اب کشمیریوں کوگویا جنگلات میں بھی سرچھپانے کی اجازت نہیں.ہندوستان کی موجودہ حکومت نے کشمیریوں کادائرۂ حیات تنگ کرنے کے لئے ان کے جنگلات میں عارضی مکانات منہدم کرکے یہ بتانے کی کوشش کی ہے کہ یہ حکومت انسانیت کی دشمن اور بربریت کی عادی ہے.دفعۂ مذکور منسوخ کرتے وقت ترقی کے وعدے کئے گئے تھے اب سخت سردی میں غریب اور بے سہاراقبائلی اورچرواہوں کے گھر منہدم کئے جارہے ہیں.جس قانون کا سہارالے کر یہ کام انجام دیاجارہاہے اس کے نفاذ سے برسہابرس پہلے یہ لوگ یہاں آباد تھے آج انہیں حرف غلط کی طرح مٹانے کاحق کس نے دیدیا؟ سپریم کورٹ ارنب گوسوامی کی ضمانت عرضی تو سننے کاوقت رکھتا ہے لیکن اس کے پاس دفعہ 370کے معاملہ کوسننے کاوقت نہیں !گویاکروڑوں کشمیری عوام کے مفادات جس عرضی سے وابستہ ہیں اس کو سننے کاوقت نہیں !البتہ حکومت نوازبکاؤصحافی جسےایک مقدمۂ قتل میں پولیس نے گرفتار کیاتھا اس کو ایک ہفتہ کے اندر سپریم کورٹ نے ضمانت دیدی  اسے سننے کا وقت ہے!جب کہ متعدد صحافی آج تک بلاوجہ جیلوں میں بند ہیں انہیں سننے کاوقت تک نہیں !ادھر حکومت ہند کے قدیم بہی خواہ بلکہ دیرینہ ضمیرفروش وزیرشاہنواز حسین نے کل ہی کہا ہے کہ" میں خداکوحاضرناظرجانتے ہوئے کہتاہوں کہ اب دفعہ 370کوکشمیرمیں کوئی طاقت بحال نہیں کرسکتی" .کسی برسراقتدار پارٹی کے وزیرکااس طرح کھلے عام دعوی صاف طورپر ثابت کرتاہے کہ ہندوستان میں عدلیہ کو مکمل طور سے ہائی جیک کرلیا گیا ہے.وہ حکومت کے خلاف کوئی فیصلہ کرنے کی طاقت نہیں رکھتی .اسی لئے کشمیری عوام کوروناسے پہلے ہی پوری دنیاسے مکمل طورسے کٹ آف کردئے گئے,جوغریب جنگلات میں بھیڑ بکریاں پال کرگزاراکرتے تھے ان کے بھی گھر منہدم کئے جارہے ہیں!کیا کوئی انسانی قانون اسےدرست قرار دے سکتاہے.؟کیایہ جنگل راج نہیں!بربریت نہیں! انسانیت کا مذاق نہیں؟حکومت ایسے ظالمانہ قوانین دیگرعلاقہ جات ہند میں بھی نافذ کرکے دکھائے؟کروڑوں لوگوں نے حکومت کی زمینوں پر روڈز پر تجاوزات قائم کررکھے ہیں کیا کسی حکومت میں یہ ہمت ہے کہ وہ ان کے گھروں اور دکانوں کومنہدم کرے؟نہیں ہرگز نہیں.جن تجاوزات سے عوام کوپریشانی ہے ان کو حکومت ہاتھ تک نہیں لگاسکتی کیوں کہ اس کی بناپر عوامی آواز اٹھے گی جو فرقہ پرست حکومت کو ختم کرسکتی ہے لیکن غریب وبے سہاراکشمیریوں کوآسانی سے بے گھر کیا جاسکتا ہے.یقینااس پر کوئی نہیں بولے گا,وہ بھوکوں مرے کرفیوجیسے حالات میں رہیں کسی پر کوئی فرق نہیں پڑتا!حتی کہ انصاف بھی اپنا منھ نہیں کھولتا کیونکہ وہ اب اندھا نہیں بینا ہے دیکھ کر انصاف کرتا ہے

بی بی سی اردو  کے مطا بق "میں اپنے بچے کو دُودھ پلا رہی تھی کہ اچانک سینکڑوں گاڑیوں میں انتظامیہ اور پولیس کے اہلکار یہاں پہنچے اور لاٹھیوں اور کدالوں سے ہمارا گھر توڑنے لگے۔ بچے ڈر گئے۔ ہم سب خواتین رو رہی تھیں۔"

یہ کہنا ہے  انڈیا کے زیر انتظام کشمیر کے قصبے پہلگام کی رہائشی نسیمہ اختر کا جن کا خاندان گذشتہ کئی عشروں سے جنگلات کی اراضی پر قائم کچے اور عارضی گھر (جنھیں مقامی طور پر کوٹھا کہا جاتا ہے) میں رہائش پذیر تھا۔

وہ کہتی ہیں کہ ’یہ کہاں کا انصاف ہے، کیا یہی ہے وہ وعدہ جو سرکار نے کیا تھا کہ اب خود مختاری ختم ہو گئی ہے اور اب خوشحالی ہو گی۔ سخت سردی میں جنگل کے بیچ ہم کدھر جائیں۔‘

نسیمہ اختر کا خاندان ان سینکڑوں قبائلی خاندانوں میں سے ایک ہے جو پہلگام کے مامل اور لِدرو جنگلات کی اراضی پر نسل در نسل آباد رہے ہیں۔ تاہم اب مقامی حکومت نے جنگلات کی اراضی پر آباد قبائلی خاندانوں کے عارضی گھروں کو مسمار کرنے کی مہم شروع کر دی ہے۔

Monday 16 November 2020

گل ناز کا ماتم:یہ دیس ہے اندھے بہروں کا اے چاند یہاں نہ نکلاکر

 معاملہ ہے بہار کے ضلع ویشالی کا، گاؤں رسول پور حبیب کی رہنے والی گل ناز ۲۰ سال کی تھی جس کے والد مختار کا انتقال ہوچکاہے، ماں سمنا خاتون سلائی کا کام کرکے گھر چلاتی تھی، گل ناز چونکہ باپ کے سائے سے محروم تھی اور جوان بھی، گاؤں میں رہنے والے ستیش کمار نے اس کا جینا حرام کررکھا تھا، ستیش کمار، ونے راے کا لڑکا ہے، اس کے مظالم سے تنگ آکر بچی نے کئی بار ستیش کے گھر والوں سے فریاد بھی کی لیکن بجائے لڑکی کی مدد کرنے کے، ہریندر راے نے لڑکی کو ستیش کے آگے خود سپردگی کا مشورہ دیا اور بصورت دیگر جان چلی جانے کا ڈر دکھایا، لڑکی نے پھر بھی منتیں کیں کہ وہ ایک مسلمان لڑکی ہے کسی غیرمسلم ہندو۔یادو سے وہ نکاح یا پیار نہیں کرسکتی، لیکن ستیش کمار بے سہارا بچی کو مسلسل ٹارچر کرتا رہاـ ۳۰ اکتوبر کو شام ۵ بجے گل ناز کسی کام سے گھر کے باہر نکلی، بدمعاش غنڈہ ستیش اپنے ساتھی غنڈوں سکل دیو اور چندن کمار کےساتھ مل کر اسے پریشان کرنے لگا، گل ناز نے مزاحمت کی، ستیش نے غصے میں آکر دونوں غنڈوں کےساتھ ملکر گل ناز پر کیروسین کا تیل چھڑکا اور زندہ جلا دیا، گل ناز ۱۵ دنوں تک زندگی اور موت کے درمیان اذیت ناک جنگ لڑتی رہی اور پھر اس کی موت ہوگئی ـ موت کے بعد اس کی ماں اور دیگر رشتےداروں نے مقتولہ کی نعش کو سڑک پر رکھ کر بھی انصاف کی بھیک مانگی جبکہ انصاف کا مطالبہ ان کا حق تھا، لیکن اب تک مجرمین آزاد ہیں، انصاف کا دور دور تک پتا نہیں ہے، مگر بہار میں موجود سیاسی لیڈرشپ سَنگھی نتیش کمار کی قیادت میں سیاسی گلیاروں میں مست ہے، مذہبی، سماجی اور ملی قیادت میں اتنی مجال نہیں ہوئی کہ اس بچی کو انصاف دلانے کے لیے نتیش کمار کے خلاف سڑک پر آ سکیں، کوئی جگہ نہیں ہے اس جھوٹ کے لیے کہ ایسے دردناک ظالمانہ واقعے کو پندرہ دن گزر گئے اور بہار کے حکمرانوں سمیت ملی و مذہبی لیڈرشپ کو اس کے بارےمیں خبر ہی نہیں ہوئی، پتا سب کو تھا لیکن اوپر سے آرڈر تھا کہ اس روح فرسا ظلم کو چھپا دیا جائے ورنہ نتیش کمار کی کرسی خطرے میں پڑجائے گی، اگر الیکشن کے وقت یہ معاملہ باہر آتا تو یقینًا ہماری بہن کو انصاف بھی ملتا اور نتیش کمار اپنے بےشمار سَنگھی مظالم کا حساب چکاتے، چنانچہ سب نے مل کر نتیش کمار کی کرسی بچانے کے لیے گل ناز کی دردناک موت سے سودا کرلیا، صرف پولیس نہیں ملی تنظیمیں، سوشل آرگنائزیشن، سیاسی پارٹیاں بلکہ بہار کا ہر ذمہ دار واقف کار اس بدبودار سودے بازی میں شریک ہےـ میرا یہ ماننا ہے کہ عصمت دری، آپسی قتل و قتال، چوری، ڈکیتی یہ سماجی جرائم کے زمرے میں ہی رہنے چاہییں، سماجی جرائم کو مذہبی عینک یا منافرت کے زاویوں سے اچھالنا شکست خورده ذہنیت کا حصہ ہے، گل ناز کے ساتھ جو کچھ ہوا وہ ہونے تک سماجی جرم، اور بدمعاشوں کا مجرمانہ معاملہ ہی ہے، لیکن اس کی موت کے بعد انصاف کا جس طرح قتل کیاگیا، اس کے جھلستے جسم کی سوزش کو جس طرح سیاست کی بھینٹ چڑھایا گیا اور اس کی مظلومیت کو عدالت سے محروم رکھنے کے لیے جو کھیل رچا گیاہے اس میں سے یقینًا تعصب کی بو آرہی ہے، مظلوم قوم کی بچی ہے اس لیے مظلومیت کو نظرانداز کیاگیا، ہمارا سسٹم اتنا سڑ گیا ہیکہ اگر مجرموں کے نام چندن، ستیش کمار کی جگہ مسلمانوں والے ہوتے تو اب تک بھونچال آچکا ہوتا، بہار کی پولیس نے نتیش کمار کو وزارت اعلیٰ کی کرسی تک پہنچانے کے لیے گل ناز کو اس کے حق سے محروم کیا اور آج نتیش وزیراعلیٰ کا حلف لے رہےہیں لیکن وہ سمجھ لیں کہ اس بچی کی آہیں اس کی ظالمانہ اور سَنگھی چیف منسٹری کو ایک دن تہس نہس کردیں گی، جن لوگوں نے نتیش کو بچانے کے لیے اب تک گل ناز سے آنکھیں موند رکھی تھیں وہ اب آئیں گے مذمتی قرارداد لے لے کر لیکن ان کے الفاظ اور بیانات نتیش کی نمک حلالی کے ساتھ ہوں گے،سپریم کورٹ صاحب کو اگر ارنب گوسوامی کی شخصی آزادی کی حفاظت سے فرصت ملی ہوتی تو شاید اس بچی کی طرف نظر پڑتی، پولیس سسٹم نے پھر سے مایوس کیا ہے، ایک بچی زندہ جلا دی جاتی ہے لیکن اس کے ساتھ انصاف نہیں ہورہا کیونکہ وہ غریب ہے، وہ مسلمان ہے، وہ درندوں کی شکار ہوئی ہے، اور درندوں کی یہاں حکمرانی ہے، بتائیے ایسے بے حس سماج کو جگانے کے لیے کیسی آگ چاہیے ہوگی؟ ہمارا دل چور چور ہوگیا اپنی بہن کی جھلسی تصویر دیکھ کر، پھر گل ناز کو انصاف سے محروم رکھنے کےلیے جو کچھ کیاگیا اس پر ہم شرمسار ہوگئے کہ ہم بھی اسی سوسائٹی کا حصہ ہیں جسے آجکل انسانوں کی سوسائٹی کہا جاتاہے، گل ناز کی تصویر ہے، اپنی بے بسی اور سماجی بے حسی ہے، اور دل و دماغ سے ٹکراتے حبیب جالب ہیں : یہ دیس ہے اندھے بہروں کا اے چاند یہاں نہ نکلا کر

Thursday 12 November 2020

بے الف خطبۂ حضرت علی المرتضی رضی اللہ عنہ


ایک مرتبہ صحابہ کی مجلس میں گفتگو چلی کہ حروف تہجی میں وہ کونسا حرف ہے جس کا استعمال اتنا زیادہ ہےکہ اس کے بغیر چارۂ کار نہیں اورایک جملہ بھی نہیں بن سکتا

مجلس میں بیٹھے تمام احباب کا اتفاق ہوگیا کہ وہ حرف "الف" ہے

سیّدنا حضرت علی المرتضیٰ کرم اللہ وجہہ بھی موجود تھے، آپ نے فی البدیہہ ایک خطبہ کہا جو اب بھی کتب میں تین سے چار صفحات پر مشتمل ہےاور پورے خطبے میں ایک بھی ،الف، نہیں ہے اسے خطبۂ مونقہ کہا جاتاہے.اس سے عربی زبان پر آپ کی قدرت کو دیکھ کر عقل حیران رہجاتی ہے.

: عربی متن

حَمِدتُ مَن عَظُمَت مِنَّتُهُ، وَ سَبَغَت نِعمَتُهُ، وَ سَبَقَت رَحمَتُهُ، وَ تَمَّت کَلِمَتُهُ، وَ نَفَذَت مَشیَّتُهُ، وَ بَلَغَت حُجَّتُهُ، و عَدَلَت قَضیَّتُهُ، وَ حَمِدتُ حَمَدَ مُقِرٍّ بِرُبوبیَّتِهِ، مُتَخَضِّعٍ لِعُبودیَّتِهِ، مُتَنَصِّلٍ مِن خَطیئتِهِ، مُعتَرِفٍ بِتَوحیَدِهِ، مُستَعیذٍ مِن وَعیدِهِ، مُؤَمِّلٍ مِن رَبِّهِ مَغفِرَةً تُنجیهِ، یَومَ یُشغَلُ عَن فَصیلَتِهِ وَ بَنیهِ، وَ نَستَعینُهُ، وَ نَستَرشِدُهُ، وَ نُؤمِنُ بِهِ، وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ، وَ شَهِدتُ لَهُ بِضَمیرٍ مُخلِصٍ موقِنٍ، وَ فَرَّدَتُهُ تَفریدَ مُؤمِنٍ مُتقِنٍ، وَ وَحَّدَتُهُ تَوحیدَ عَبدٍ مُذعِنٍ لَیسَ لَهُ شَریکٌ فی مُلکِهِ، وَ لَم یَکُن لَهُ وَلیٌّ فی صُنعِهِ، جَلَّ عَن مُشیرٍ وَ وَزیرٍ، وَ تَنَزَّهَ عَن مِثلٍ وَ نَظیرٍ، عَلِمَ فَسَتَرَ، وَ بَطَنَ فَخَبَرَ، وَ مَلَکَ، فَقَهَرَ، وَعُصیَ فَغَفَرَ، وَ عُبِدَ فَشَکَرَ، وَ حَکَمَ فَعَدَلَ، وَ تَکَرَّمَ وَ تَفَضَّلَ، لَم یَزَل وَ لَم یَزولَ، وَ لیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ، وَهُوَ قَبلَ کُلِّ شَیءٍ وَ بَعدَ کُلِّ شَیءٍ، رَبٌّ مُتَفَرِّدٌ بِعِزَّتِهِ، مَتَمَلِّکٌ بِقُوَّتِهِ، مُتَقَدِّسٌ بِعُلُوِّهِ، مُتَکَبِّرٌ بِسُمُوِّهِ لَیسَ یُدرِکُهُ بَصَرٌ، وَ لَم یُحِط بِهِ نَظَرٌ، قَویٌ، مَنیعٌ، بَصیرٌ، سَمیعٌ، علیٌّ، حَکیمٌ، رَئوفٌ، رَحیمٌ، عَزیزٌ، عَلیمٌ، عَجَزَ فی وَصفِهِ مَن یَصِفُهُ، وَ ضَلَّ فی نَعتِهِ مَن یَعرِفُهُ، قَرُبَ فَبَعُدَ، وَ بَعُدَ فَقَرُبَ، یُجیبُ دَعوَةَ مَن یَدعوهُ، وَ یَرزُقُ عَبدَهُ وَ یَحبوهُ، ذو لُطفٍ خَفیٍّ، وَ بَطشٍ قَویٍّ، وَ رَحمَةٍ موسِعَةٍ، وَ عُقوبَةٍ موجِعَةٍ، رَحمَتُهُ جَنَّةٌ عَریضَةٌ مونِقَةٌ، وَ عُقوبَتُهُ حَجیمٌ مؤصَدَةٌ موبِقَةٌ، وَ شَهِدتُ بِبَعثِ مُحَمَّدٍ عَبدِهِ وَ رَسولِهِ صَفیِّهِ وَ حَبیبِهِ وَ خَلیلِهِ، بَعَثَهُ فی خَیرِ عَصرٍ، وَ حینَ فَترَةٍ، وَ کُفرٍ، رَحمَةً لِعَبیدِهِ، وَ مِنَّةً لِمَزیدِهِ، خَتَمَ بِهِ نُبُوَّتَهُ، وَ قَوّی بِهِ حُجَّتَهُ، فَوَعَظَ، وَ نَصَحَ، وَ بَلَّغَ، وَ کَدَحَ، رَؤفٌ بِکُلِّ مُؤمِنٍ، رَحیمٌ، ولیٌّ، سَخیٌّ، ذَکیٌّ، رَضیٌّ، عَلَیهِ رَحمَةٌ، وَ تَسلیمٌ، وَ بَرَکَةٌ، وَ تَعظیمٌ، وَ تَکریمٌ مِن رَبٍّ غَفورٍ رَحیمٍ، قَریبٍ مُجیبٍ، وَصیَّتُکُم مَعشَرَ مَن حَضَرَنی، بِتَقوی رَبِّکُم، وَ ذَکَّرتُکُم بِسُنَّةِ نَبیِّکُم، فَعَلَیکُم بِرَهبَةٍ تُسَکِّنُ قُلوبَکُم، وَ خَشیَةٍ تَذری دُموعَکُم، وَ تَقیَّةٍ تُنجیکُم یَومَ یُذهِلُکُم، وَ تُبلیکُم یَومَ یَفوزُ فیهِ مَن ثَقُلَ وَزنَ حَسَنَتِهِ، وَ خَفَّ وَزنَ سَیِّئَتِهِ، وَ لتَکُن مَسئَلَتُکُم مَسئَلَةَ ذُلٍّ، وَ خُضوعٍ، وَ شُکرٍ، وَ خُشوعٍ، وَ تَوبَةٍ، وَ نَزوعٍ، وَ نَدَمٍ وَ رُجوعٍ، وَ لیَغتَنِم کُلُّ مُغتَنَمٍ مِنکُم، صِحَّتَهُ قَبلَ سُقمِهِ، وَ شَیبَتَهُ قَبلَ هِرَمِهِ، وَ سِعَتَهُ قَبلَ عَدَمِهِ، وَ خَلوَتَهُ قَبلَ شُغلِهِ، وَ حَضَرَهُ قَبلَ سَفَرِهِ، قَبلَ هُوَ یَکبُرُ، وَ یَهرَمُ، وَیَمرَضُ، وَ یَسقَمُ، وَ یُمِلُّهُ طَبیبُهُ، وَ یُعرِضُ عَنهُ جَیِبُهُ، وَ یَتَغَیَّرَ عَقلُهُ، وَ لیَقطِعُ عُمرُهُ، ثُمَّ قیلَ هُوَ مَوَعوکَ، وَ جِسمُهُ مَنهوکٌ، قَد جَدَّ فی نَزعٍ شَدیدٍ، وَ حَضَرَهُ کُلُّ قریبٍ وَ بَعیدٍ، فَشَخَصَ بِبَصَرِهِ، وَ طَمَحَ بِنَظَرِهِ، وَ رَشَحَ جَبینُهُ، وَ سَکَنَ حَنینُهُ، وَ جُذِبَت نَفسُهُ، وَ نُکِبَت عِرسُهُ، وَ حُفِرَ رَمسُهُ، وَ یُتِمَّ مِنهُ وُلدُهُ، وَ تَفَرَقَ عَنهُ عَدَدُهُ، وَ قُسِّمَ جَمعُهُ، وَ ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ سَمعُهُ، وَ کُفِّنَ، وَ مُدِّدَ، وَ وُجِّهَ، وَ جُرِّدَ، وَ غُسِّلَ، وَ عُرِیَ، وَ نُشِفَ، وَ سُجِیَ، وَ بُسِطَ لَهُ، وَ نُشِرَ عَلَیهِ کَفَنُهُ، وَ شُدَّ مِنهُ ذَقَنُهُ، وَ قُمِّصَ، وَ عُمِّمَ، وَ لُفَّ، وَ وُدِعَّ، وَ سُلِّمَ، وَ حُمَلِ فَوقَ سَریرٍ، وَ صُلِّیَ عَلَیهِ بِتَکبیرٍ، وَ نُقِلَ مِن دورٍ مُزَخرَفَةٍ، وَ قُصورٍ مُشَیَّدَةٍ، وَ حَجُرٍ مُنَضَّدَةٍ، فَجُعِلَ فی ضَریحٍ مَلحودَةٍ، ضَیِّقٍ مَرصوصٍ بِلبنٍ، مَنضودٍ، مُسَقَّفٍ بِجُلمودٍ، وَ هیلَ عَلیهِ حَفَرُهُ، وَ حُثِیَ عَلیهِ مَدَرُهُ، فَتَحَقَّقَ حَذَرُهُ، وَ نُسِیَ خَبَرُهُ وَ رَجَعَ عَنهُ وَلیُّهُ، وَ نَدیمُهُ، وَ نَسیبُهُ، وَ حَمیمُهُ، وَ تَبَدَّلَ بِهِ قرینُهُ، وَ حَبیبُهُ، وَ صَفیُّهُ، وَ نَدیمُهُ فَهُوَ حَشوُ قَبرٍ، وَ رَهینُ قَفرٍ، یَسعی فی جِسمِهِ دودُ قَبرِهِ وَ یَسیلُ صَدیدُهُ مِن مِنخَرِهِ، یُسحَقُ ثَوبُهُ وَ لَحمُهُ، وَ یُنشَفُ دَمُهُ، وَ یُدَقُّ عَظمُهُ، حَتّی یَومَ حَشرِهِ، فَیُنشَرُ مِن قَبرِهِ، وَ یُنفَخُ فِی الصّورِ، وَ یُدعی لِحَشرٍ وَ نُشورٍ، فَثَمَّ بُعثِرَت قُبورٌ، وَ حُصِّلَت صُدورٌ، وَ جیء بِکُلِّ نَبیٍّ، وَ صِدّیقٍ، وَ شَهیدٍ، وَ مِنطیقٍ، وَ تَوَلّی لِفَصلِ حُکمِهِ رَبٌّ قدیرٌ، بِعَبیدِهِ خَبیرٌ وَ بَصیرٌ، فَکَم مِن زَفرَةٍ تُضنیهِ، وَ حَسرَةٍ تُنضیهِ، فی مَوقِفٍ مَهولٍ عَظیمٍ، وَ مَشهَدٍ جَلیلٍ جَسیمٍ، بَینَ یَدَی مَلِکٍ کَریمٍ، بِکُلِّ صَغیر َةٍ وَ کَبیرَةٍ عَلیمٍٍ، حینَئِذٍ یُلجِمُهُ عَرَقُهُ، وَ یَحفِزُهُ قَلَقُهُ، عَبرَتُهُ غَیرُ مَرحومَةٍ، وَ صَرخَتُهُ غَیرُ مَسموعَةٍ، وَ حُجَّتُهُ غَیرُ مَقبولَةٍ، وَ تَؤلُ صَحیفَتُهُ، وَ تُبَیَّنُ جَریرَتُهُ، وَ نَطَقَ کُلُّ عُضوٍ مِنهُ بِسوءِ عَمَلِهِ وَ شَهِدَ عَینُهُ بِنَظَرِهِ وَ یَدُهُ بِبَطشِهِ وَ رِجلُهُ بِخَطوِهِ وَ جِلدُهُ بِمَسِّهِ وَ فَرجُهُ بِلَمسِهِ وَ یُهَدِّدَهُ مُنکَرٌ وَ نَکیرٌ وَ کَشَفَ عَنهُ بَصیرٌ فَسُلسِلَ جیدُهُ وَ غُلَّت یَدُهُ وَ سیقَ یُسحَبُ وَحدَهُ فَوَرَدَ جَهَنَّمَ بِکَربٍ شَدیدٍ وَ ظَلَّ یُعَذَّبُ فی جَحیمٍ وَ یُسقی شَربَةٌ مِن حَمیمٍ تَشوی وَجهَهُ وَ تَسلخُ جَلدَهُ یَضرِبُهُ زَبینَتُهُ بِمَقمَعٍ مِن حدیدٍ یَعودُ جِلدُهُ بَعدَ نَضجِهِ بِجلدٍ جدیدٍ یَستَغیثُ فَیُعرِضُ عَنهُ خَزَنَةُ جَهَنَّمُ وَ یَستَصرخُ فَیَلبَثُ حُقبَهُ بِنَدَمٍ نَعوذُ بِرَبٍّ قَدیرٍ مِن شَرِّ کُلِّ مَصیرٍ وَ نَسئَلُهُ عَفوَ مَن رَضیَ عَنهُ وَ مَغفِرَةَ مَن قَبِلَ مِنهُ فَهُوَ وَلیُّ مَسئَلَتی وَ مُنحُجِ طَلِبَتی فَمَن زُحزِحَ عَن تَعذیبِ رَبِّهِ سَکَنَ فی جَنَّتِهِ بِقُربِهِ وَ خُلِّدَ فی قُصورِ مُشَیَّدةٍ وَ مُکِّنَ مِن حورٍ عینٍ وَ حَفَدَةٍ وَ طیفَ عَلَیهِ بِکُئوسٍ وَ سَکَنَ حَظیرَةَ فِردَوسٍ، وَ تَقَلَّبَ فی نَعیمٍ، وَ سُقِیَ مِن تَسنیمٍ وَ شَرِبَ مِن عَینٍ سَلسَبیلٍ، مَمزوجَةٍ بِزَنجَبیلٍ مَختومَةً بِمِسکٍ عَبیرٍ مُستَدیمٍ لِلحُبورٍ مُستَشعِرٍ لِلسّرورِ یَشرَبُ مِن خُمورٍ فی رَوضٍ مُشرِقٍ مُغدِقٍ لَیسَ یَصدَعُ مَن شَرِبَهُ وَ لَیسَ یَنزیفُ هذِهِ مَنزِلَةُ مَن خَشِیَ رَبَّهُ وَ حَذَّر نَفسَهُ وَ تِلکَ عُقوبَةُ مَن عَصی مُنشِئَهُ وَ سَوَّلَت لَهُ نَفسُهُ مَعصیَةَ مُبدیهِ ذلِکَ قَولٌ فَصلٌ وَ حُکمٌ عَدلٌ خَیرُ قَصَصٍ قَصَّ وَ وَعظٍ بِهِ نَصَّ تَنزیلٌ مِن حَکیمٍ حَمیدٍ نَزَلَ بِهِ روحُ قُدُسٍ مُبینٍ عَلی نَبیٍّ مُهتَدٍ مَکینٍ صَلَّت عَلَیهِ رُسُلٌ سَفَرَةٌ مُکَرَّمونَ بَرَرَةٌ عُذتُ بِرَبٍ رَحیمٍ مِن شَرِّ کُلِّ رَجیمٍ فَلیَتَضَرَّع مُتَضَرِّعُکُم وَ لیَبتَهِل مُبتَهِلُکُم فَنَستَغفِرُ رَبَّ کُلِّ مَربوبِ لی وَ لَکُم۔


اردو ترجمہ:

میں حمد کرتا ہوں۔ اس کی حمد جس کا احسان عظیم ہے، اس کی نعمت وسیع و کامل ہے اور اس کے غضب پر سبقت رکھتی ہے اس کی حجت پہنچ چکی ہے اور اس کا فیصلہ عدل پر مبنی ہے۔

اس کی حمد اس طرح کرتا ہوں جس طرح اس کی ربوبیت کا اقرار کرنے والا، اس کی عبودیت میں فروتنی کرنے والا، خطاؤں سے پ رہی ز کرنے والا، اس کی توحید کا اعتراف کرنے والا اور اس کے قہر سے پناہ مانگنے والا کرتا ہے۔

اپنے رب سے مغفرت اور نجات کا امیدوار ہوں، اس روز جب کہ ہر شخص اپنی اولاد اور عزیزوں سے بے پروا ہو گا ہم اسی سے مدد و ہدایت چاہتے ہیں۔ میں اس بندہ خالص کی طرح گواہی دیتا ہوں جو اس کے وجود پر یقین رکھتا ہو، اس کے حاکمیت میں کوئی بھی اس کا شریک اور اس کی کائنات میں کوئی اس کا ولی یا حصہ دار نہیں، اس کی شان اس سے ارفع و اعلی ہے کہ اس کا کوئی مشیر، وزیر، مددگار، معین یا نظیر ہو۔

وہ سب کا حال جانتا ہے اور عیب پوشی کرتا ہے۔ وہ باطن کی حالت سے واقف ہے۔ اس کی بادشاہت سب پر غالب ہے۔ اگر گناہ کیا جائے تو وہ معاف کر دیتا ہے اور عدل کے ساتھ حکم دیتا ہے۔ وہ فضل و کرم کرتا ہے۔ نہ اس کو کبھی زوال آیا ہے نہ آئے گا اور کوئی اس کی مثل نہیں۔ وہ ہر چیز سے پہلے بھی پرودگار ہے۔ وہ اپنی ہی عزت و بزرگی سے ہی ہر چیز پر غالب ہے۔ اور اپنی قوت سے ہی ہر شے پر قادر ہے۔ اپنے عالی مرتبہ سے ہی مقدس ہے۔ اپنی رفعت کی وجہ اس میں کبریائی ہے۔ نہ کوئی آنکھ اس کو دیکھ سکتی ہے نہ کوئی نظر اس کا احاطہ کر سکتی ہے۔ وہ قوی، برتر، بصیر، ہر بات کا سننے والا اور مہربان و رحیم ہے۔ جس نے بھی اس کا وصف کرنا چاہا وہ عاجز رہا (وصف نہ کر پایا)۔ جس نے (اپنے فہم میں) اس کو پہچانا، اس نے خطا کی۔ وہ باوجود نزدیک ہونے کے بعید ہے۔ اور دور ہونے کے باوجود قریب ہے۔ جو اس سے دعا مانگتا ہے وہ قبول کرلپتا ہے۔ اور روزی دیتا ہے اور محبت کرتا ہے، وہ صاحب لطف خفی ہے۔ اس کی گرفت قوی ہے۔ اور عنایت بہت بڑی ہے اس کی رحمت وسیع ہے۔ اس کا عذاب دردناک ہے۔ اس کی رحمت جنت ہے جو وسیع اور حیرت انگیز ہے۔ اس کا عذاب دوزخ ہے جو مہلک اور پھیلی ہوئی ہے۔

میں گواہی دیتا ہوں کہ محمد صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم اس کے رسول، بندے، صفی،(چنے ہوئے) نبی، محبوب، دوست اور برگزیدہ ہیں۔ ان کو ایسے وقت مبعوث بہ رسالت کیا جب زمانہ نبی سے خالی تھا اور کفر کا دور دورہ تھا۔ آپ صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم اس کے بندوں پر رحمت ہیں۔ مزید برآں اپنی نبوت کو ان پر ختم اور اپنی حجت کو مضبوط کر دیا۔ پس انہوں نے وعظ فرمایا۔ اور نصیحت کی۔ اور حکم خدا بندوں تک پہنچایا۔ اور ہر طرح کی کوشش کی۔ وہ ہر مومن پر مہربان ہیں۔ وہ رحیم، سخی اور اللہ کے پسندیدہ اور پاکیزہ ولی ہیں۔ ان پر خدا کی جانب سے رحمت و سلام، برکت وعظمت اور اکرام ہو۔ جو بخشنے والا، قریب اور دعا قبول کرنے والا ہے۔

اے حاضرین مجلس میں تمہیں تمہارے پروردگار کا حکم سناتا ہوں جو مجھے پہونچا ہے اور وصیت کرتا ہوں اورتمہیں تمہارے پیغمبر صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کی سنت یاد دلاتا ہوں- تمہیں چاہئیے کہ خدا سے ایسا ڈرو کہ آنکھوں سے آنسو جاری ہو جائیں اور ایسی پ رہی زگاری اختیار کرو کہ جو تم کو نجات دلائے۔ قبل اس کے آزمائش کا دن آ جائے اور تم پریشانی میں گم ہو جاؤ۔ اس روز وہی شخص رستگار ہو گا جس کے ثواب کا پلڑا بھاری اور گناہوں کا پلڑا ہلکا ہوگا۔ تم کو چاہئیے کہ جب بھی اس سے دعا کرو تو بہت ہی عاجزی اور گڑگڑا کے، توبہ اور خوشامد اور ذلت کے ساتھ دعا کرو اور دل سے گناہ کرنے کا خیال دور کر کے، ندامت کے ساتھ خدا کی طرف رجوع کرو۔

تم کو چاہئیے کہ بیماری سے قبل صحت کو اور بڑھاپے سے پہلے جوانی کو، فقر سے پہلے فراغ بالی کو اور سفر سے پہلے حضر کو اور کام میں مشغول ہونے سے پہلے فراغت کو، غنیمت جانو ایسا نہ ہو کہ پیری آ جائے اور تم سب کی نظروں میں ذلیل و خوار ہو جاؤ یا مرض حاوی ہو جائے اور طبیب رنج میں مبتلا کر دے اور احباب منہ پھیر لیں عمر کٹ چکی ہو اور عقل میں فتور آ جآئے۔

تب کہا جاتا ہے کہ بخار کی شدت سے حالت خراب ہو گئی ہے اور جسم لاغر ہو چکا ہے اور پھر جان کنی کی سختی ہوتی ہے اور قریب و بعید سے ہر کوئی اس کے ہاں آتا ہے اور اس کی آنکھیں کھلی کی کھلی رہ جاتی ہیں، پتلیاں پھر جاتی ہیں، پیشانی پر پسینہ آتا ہے۔ ناک ٹیڑھی ہو جاتی ہے اور روح قبض ہو جاتی ہے، اس کی بیوی رونے پیٹنے لگتی ہے۔ قبر کھود لی جاتی ہے اور اس کے بچے یتیم ہو چکے ہوتے ہیں۔ اس کے علاوہ اس کی نفری (یعنی ساتھی) متفرق ہو جاتی ہے۔ اعضاء شکستہ ہو جاتے ہیں اور بینائی و سماعت چلی جاتی ہے۔ پھر اس کو سیدھا لٹا دیتے ہیں اور لباس اتار کر غسل دیا جاتا ہے اور کپڑے سے جسم پونچھتے ہیں اور خشک کر کے اس پر چادر ڈال دی جاتی ہے اور ایک بچھا دی جاتی ہے اور کفن کیا جاتا ہے اور (سر پر) عمامہ باندھ کر چھوڑ دیتے ہیں اور پھر جنازہ اٹھایا جاتا ہے اور بغیر سجدہ و تعفیر کے صرف تکبیر کے ساتھ اس پر نماز پڑھی جاتی ہے۔ آراستہ طلائی تختوں اور مضبوط محلوں کے نفیس فرش والے کمروں سے لا کر اس کو تنگ لحد میں ڈال دیتے ہیں اورتہہ بہ تہ اینٹوں سے قبر بنا کر پتھر سے پاٹ کر اس پر مٹی ڈال دی جاتی ہے اور ڈھیلوں سے پر کر دی جاتی ہے۔ میت پر وحشت چھا جاتی ہے مگر کسی کو معلوم نہیں ہوتا۔ دوست و عزیز اس کو چھوڑ کر پلٹ جاتے ہیں اور سب بدل جاتے ہیں اور مردہ کی قبر پر کیڑے دوڑتے پھرتے ہیں اس کی ناک سے پیپ بہنے لگتی ہے اور اس کا گوشت خاک ہونے لگتا ہے اس کا خون دونوں پہلوؤں میں خشک ہو جاتا ہے اور ہڈیاں بوسیدہ ہو کر خاک ہونے لگتی ہیں۔ وہ روز قیامت تک اسی طرح رہتا ہے یہاں تک کہ خدا پھر اس کو زندہ کر کے قبر سے اٹھاتا ہے۔

جب صور پھونکا جائے گا تو وہ قبر سے اٹھے گا اور میدان حشر و نشر میں بلایا جائے گا اور اس وقت اہل قبور زندہ ہوں گے اور قبر سے نکالے جائیں گے اور ان کے سینہ کے راز ظاہر کیے جائیں گے اور ہر نبی، صدیق و شہید حاضر کیا جائے گا اور فیصلہ کے لیے رب قدیر جو اپنے بندوں کے حالات سے آگاہ ہے، جدا جدا کھڑا کرے گا۔ پھر بہت سی آوازیں اس کو پریشانی میں ڈال دیں گی اور خوف و حسرت سے وہ ناچار ہو جائے گا اور اس بادشاہ عظیم کی بارگاہ میں جو ہر چھوٹے اور بڑے گناہ کو جانتا ہے ڈرتا ہوا جاضر ہو گا اس وقت گناہوں کی شرم سے اس قدر پسینہ بہے گا کہ منہ تک آ جائے گا اور اس کو اس سے قلق ہو گا۔ وہ بہت نالہ و زاری کرے گا مگر کوئی شنوائی نہ ہو گی اور اس کے سارے گناہ ظاہر کر دیے جائیں گے اور اس کا نامہء اعمال پیش کیا جائے گا۔ پس وہ اپنے اعمال بد کو دیکھے گا اور اس کی آنکھیں اس کی بد نظری کی اور ہاتھ، بیجا مارنے کی اور پاؤں، (برے کام کی جانب) جانے کی اور شرم گاہ، بدکاری کی اور جلد، مس کرنے کی گواہی دیں گے۔ پس اس کی گردن میں زنجیر ڈال دی جائے گی اور مشکیں کس دی جائیں گی۔

پھر کھینچ کر جہنم میں ڈال دیا جائے گا اور وہ روتا پیٹتا داخل جہنم ہو گا۔ جہاں اس پر سخت عذاب کیا جائے گا۔ جہنم کا کھولتا ہوا پانی اس کو پینے کو ملے گا۔ جس سے اس کا منہ جل جائے گا۔ اس کھال نکل جائے گی۔ فرشتے آہنی گرزوں سے اس کو ماریں گے اور کھال اڑ جانے کے بعد نئی کھال پھر پیدا ہوگی وہ بہت کچھ آہ و فریاد کرے گا مگر جہنم کے فرشتے اس کی طرف سے منہ پھیر لیں گے۔ اس طرح ایک مدت دراز تک وہ عذاب میں مبتلا اور نادم رہے گا اور استغاثہ کرتا رہے گا۔

میں پروردگار قدیر سے پناہ مانگتا ہوں کہ وہ مجھے ہر مضر شے کے شر سے محفوظ رکھے اور میں اس سے ایسی معافی کا خواستگار ہوں جیسے اس نے کسی شخص سے راضی ہو کر اس کو عطا کی ہو اور ایسی مغفرت چاہتا ہوں جو اس نے قبول فرمائی ہو۔

پس وہی میری خواہش پوری کرنے والا اور امیدوں کا برلانے والا ہے جو شخص مستحق عذاب نہیں ہے وہ بہشت کے مضبوط محلوں میں ہمیشہ رہے گا اور حورعین اور غلمان (خادم) اس کی ملکیت ہوں گے جام ہائے کوثر سے سیراب ہو گا اور حدود قدس میں مقیم ہو گا۔ نعمت ہائے بہشت میں متصرف رہے گا اور نہر تسنیم کا پانی پئے گا اور چشمہ سلسبیل سے جس میں سونٹھ ملی ہوئی اور مشک و عنبر کی مہر لگی ہوئی ہے سیراب ہو گا اور وہاں کا دائمی مالک ہوگا وہ معطر شراب پئے گا مگر نہ اس سے خمار ہو گا اور نہ حواس میں فتور آئے گا۔ یہ مقام و منزلت اس شخص کی ہے جو خدا سے ڈرتا اور گناہوں سے بچتا ہے اور وہ والا عذاب اس شخص کے لیے ہے جو اپنے خالق کی نافرمانی کرتا اور خواہشات نفسانی سے گناہوں کا مرتکب ہوتا ہے۔ پس یہی فیصلہ کن بات اور منصفانہ حکم ہے اور بہترین قصہ و نصیحت ہے۔ جس کی صراحت خداوند حکیم و حمید نے اس کتاب میں فرمائی ہے جو روح القدس نے ہدایت یافتہ راست باز پیغمبر صلی اللہ علیہ و آلہ وسلم کے قلب مبارک پر نازل فرمائی۔ میں پروردگار علیم و رحیم و کریم سے پناہ مانگتا ہوں کہ وہ مجھ کو ہر لعین و رجیم دشمن کے شر سے بچائے۔ پس اس کی بارگاہ میں عاجزی کرنے والوں کو چاہئیے کہ عاجزی

 کریں اور دعا کرنے والے دعا کریں اور تم میں سے ہر شخص میرے اور اپنے لیے استغفار کرے۔ میرا پروردگار اکیلا ہی میرے لیے کافی ہے۔

(شرح نہج البلاغہ :ابن ابی حدید معتزلی)

حضرت علی کرم اللہ وجہہ کی طرف اس خطبہ کی نسبت مشکوک ہونے کے باوجود عربی کا یہ ایک عظیم شاہکار ہے.