https://follow.it/amir-samdani?action=followPub

Saturday 18 December 2021

سوتیلی ماں کی بہن سے نکاح

 آدمی پر باپ کی بیوی ہونے کی وجہ سے صرف سوتیلی ماں حرام ہوتی ہے، سوتیلی ماں کی ماں یا بہن حرام نہیں ہوتی؛ اس لیے  سوتیلی  ماں کی بہن سے نکاح کرسکتے ہیں، جائز ہے، مستفاد:قال ابن عابدین عن الخیر الرملي:ولا تحرم أم زوجة الأب ولا بنتھا فأخت زوجة الأب أولى بأن لا تحرم (شامی ۴:۱۰۵، مطبوعہ: مکتبہ زکریا دیوبند)۔

مستورات کاجماعت میں جانا

 قرآنِ  کریم میں عورتوں کو بلا ضرورتِ  شدیدہ گھر سے باہر نکلنے سے منع کیا گیا ہے، ارشاد باری تعالی ہے:

{وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى} [الأحزاب : 33]

ترجمہ: تم اپنے گھر میں قرار سے رہو اور قدیم زمانہ جاہلیت کے دستور کے موافق مت پھرو۔(بیان القرآن)

            یہی وجہ ہے کہ عورت کے لیے نبی کریم ﷺ نے گھر میں نماز پڑھنا مسجد میں نماز پڑھنے سے بہتر قراردیا،  نبی کریم ﷺ سے جب عورتوں نے مردوں کی جہاد میں شرکت اور فضائل حاصل کرنے اور ان فضائل کو حاصل کرنے کی تمنا ظاہر کی تو آپ ﷺ نے فرمایا کہ تم میں سے جو گھر میں بیٹھی رہے وہ مجاہد کا اجر پائے گی۔    

نیز عورتوں کی جماعت کے نکلنے  کی مشروط اجازت دینا بھی فتنوں کا پیش خیمہ ثابت ہوسکتاہے، لہذا اس پر فتن دور میں مشروط اجازت بھی نہیں دی جائے گی۔

مزید تفصیل کے لیے درج ذیل فتوی بھی ملاحظہ کیجیے:

عورتوں کی تبلیغی جماعت کی شرعی حیثیت اور دارالعلوم دیوبند کا فتوی

تفسير ابن كثير / دار طيبة - (6 / 409):

"وقوله: { وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ } أي: الزمن بيوتكن فلا (1) تخرجن لغير حاجة. ومن الحوائج الشرعية الصلاة في المسجد بشرطه، كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لا تمنعوا إماء الله مساجد الله، وليخرجن وهن تَفِلات" وفي رواية: "وبيوتهن خير لهن".

وقال الحافظ أبو بكر البزار: حدثنا حميد بن مَسْعَدة حدثنا أبو رجاء الكلبي، روح بن المسيب ثقة، حدثنا ثابت البناني  عن أنس، رضي الله عنه، قال: جئن النساء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلن: يا رسول الله، ذهب الرجال بالفضل والجهاد في سبيل الله تعالى، فما لنا عمل ندرك به عمل المجاهدين في سبيل الله؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من قعد -أو كلمة نحوها -منكن في بيتها فإنها تدرك عمل المجاهدين  في سبيل الله".

ثم قال: لا نعلم رواه عن ثابت إلا روح بن المسيب، وهو رجل من أهل البصرة مشهو .

وقال  البزار أيضا: حدثنا محمد بن المثنى، حدثنا عمرو بن عاصم، حدثنا همام، عن قتادة، عن مُوَرِّق، عن أبي الأحوص، عن عبد الله، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "إن المرأة عورة، فإذا خرجت استشرفها الشيطان، وأقرب ما تكون بروْحَة ربها وهي في قَعْر بيتها".

ورواه الترمذي، عن بُنْدَار، عن عمرو بن عاصم، به نحوه.

وروى البزار بإسناده المتقدم، وأبو داود أيضاً، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "صلاة المرأة في مَخْدعِها أفضل من صلاتها في بيتها، وصلاتها في بيتها أفضل من صلاتها في حجرتها" وهذا إسناد جيد".

Tuesday 14 December 2021

چھ کلموں کاثبوت

 چھ کلموں میں سے شروع کے چار کلموں کے الفاظ تو بعینہا احادیث سے ثابت ہیں اور باقی دو کلموں کے الفاظ مختلف احادیث سے لیے گئے ہیں۔ جب عقائد کی تدوین ہوئی تو اس زمانہ میں ان کے نام اور مروجہ ترتیب شروع ہوئی، تاکہ عوام کے عقائد درست ہوں اور اُن کو یاد کرکے ان مواقع میں پڑھنا آسان ہوجائے جن مواقع پر پڑھنے کی نبی کریم a نے تعلیم دی اور اس پر جو فضائل بیان کیے ہیں وہ بھی حاصل ہوجائیں۔ تاہم ان میں سے پہلے چار کلموں کے الفاظ تو بعینہا احادیث میں موجود ہیں، پانچویں اور چھٹے کلمے کے الفاظ مختلف احادیث میں متفرق موجود ہیں اور ان کے الفاظ کو ان مختلف ادعیہ سے لیا گیا ہے جو کہ احادیث میں موجود ہیں۔ پہلا کلمہ ’’کنز العمال‘‘ اور ’’مستدرک حاکم‘‘ میں، دوسرا کلمہ ’’ابن ماجہ‘‘ اور ’’بخاری‘‘ میں ، تیسرا کلمہ ’’مصنف ابن ابی شیبہ‘‘ اور ’’ابن ماجہ‘‘ میں، چوتھا کلمہ ’’مصنف عبد الرزاق الصنعانی‘‘، ’’مصنف ابن ابی شیبہ‘‘اور ’’ سنن ترمذی‘‘ میں موجود ہے اور بقیہ دو کلموںکے الفاظ متفرق مذکور ہیں، احادیث ملاحظہ ہوں: پہلا کلمہ کنز العمال میں ہے: ’’لما خلق اللّٰہ جنۃَ عدن وہی أول ما خلق اللّٰہ قال لہا: تکلمی ، قالت لا إلٰہ إلا اللّٰہ محمد رسول اللّٰہ قد أفلح المؤمنون قد أفلح من دخل فیھا و شقی من دخل النار۔‘‘              (کنز العمال،ج:۱،ص:۵۵، باب فی فضل الشہادتین، ط:موسسۃ الرسالۃ، بیروت) وفیہ أیضاً: ’’مکتوب علی العرش لا إلٰہ إلا اللّٰہ محمد رسول اللّٰہ لا أعذب من قالہا۔‘‘           (کنز العمال، ج:۱،ص:۵۷، باب فی فضل الشہادتین،ط:موسسۃ الرسالۃ، بیروت) ’’المستدرک علی الصحیحین للحاکم‘‘ میں ہے: ’’حدثنا علی بن حمشاذ العدل إملائً ثنا ہارون بن العباس الہاشمی، ثنا جندل بن والق، ثنا عمروبن أوس الأنصاری، ثنا سعید بن أبی عروبۃ عن قتادۃ، عن سعید بن المسیب عن ابن عباس رضی اللّٰہ عنہ قال:’’ أوحی اللّٰہ إلٰی عیسی علیہ السلام یا عیسی! آمن بمحمد وأمر من أدرکہ من أمتک أن یؤمنوا بہٖ فلولا محمد ما خلقت آدم ولولا محمد ما خلقت الجنۃ ولا النار ولقد خلقت العرش علی الماء فاضطرب فکتبت علیہ لا إلٰہ إلا اللّٰہ محمد رسول اللّٰہ فسکن۔‘‘ ہٰذا حدیث صحیح الإسناد۔‘‘                  (المستدرک علی الصحیحین للحاکم، ج:۲، ص:۶۷۱، حدیث:۴۲۲۷، دار الکتب العلمیہ بیروت) دوسرا کلمہ ابن ماجہ میں ہے: ’’حدثنا موسٰی بن عبد الرحمٰن قال: حدثنا الحسین بن علی ویزید بن الحباب ’’ح‘‘ وحدثنا محمد بن یحیٰی قال: حدثنا أبو نعیم قالوا: حدثنا عمرو بن عبد اللّٰہ بن وہب أبو سلیمان النخعیؒ، قال حدثنی زید العمی عن أنس بن مالکؓ، عن النبی a قال: من توضأ فأحسن الوضوئ، ثم قال ثلٰث مرات: أشہد أن لا إلٰہ إلا اللّٰہ وحدہٗ لاشریک لہٗ وأشہد أن محمدا عبدہٗ ورسولہٗ ، فتح لہٗ ثمانیۃ أبواب الجنۃ، من أیہا شاء دخل۔‘‘     (ابن ماجہ ، ج:۱،ص: ۱۵۹، حدیث:۴۶۹، دار احیاء الکتب العربیہ) بخاری شریف میں ہے: ’’حدثنا مسدد قال حدثنا یحی عن الأعمش، حدثنی شقیق عن عبد اللّٰہ، قال کنا إذا کنا مع النبی a فی الصلاۃ، قلنا: السلام علٰی اللّٰہ من عبادہٖ، السلام علٰی فلان وفلان فقال النبی صلی اللّٰہ علیہ وسلم: لاتقولوا السلام علی اللّٰہ فإن اللّٰہ ہوالسلام، ولکن قولوا: التحیات للّٰہ والصلوات والطیبات، السلام علیک أیہا النبی ورحمۃ اللّٰہ وبرکاتہ، السلام علینا وعلٰی عباد اللّٰہ الصالحین، فإنکم إذا قلتم أصاب کل عبد فی السماء أو بین السماء والأرض أشہد أن لا إلہ إلا اللّٰہ وأشہد أن محمدا عبدہٗ ورسولہٗ ، ثم یتخیر من الدعاء أعجبہ إلیہ فیدعو۔‘‘              (بخاری شریف، ج:۱، ص:۱۶۷، حدیث:۸۳۵، باب ما یتخیر الدعاء بعد التشہد، دار طوق النجاۃ) تیسرا کلمہ مصنف ابن ابی شیبہ میں ہے: ’’حدثنا أبو أسامۃ عن مسعر عن إبراہیم السکسی عن عبد اللّٰہ بن أبی أوفٰیؓ قال: أتٰی رجلٌ النبی a فذکر أنہٗ لایستطیع أن یأخذ من القرآن وسألہٗ شیئاً یجزئ من القرآن فقال لہ: ’’قل سبحان اللّٰہ والحمد للّٰہ ولا إلٰہ إلا اللّٰہ واللّٰہ اکبر ولاحول ولاقوۃ إلا باللّٰہ۔‘‘         (مصنف ابن ابی شیبہ،ج:۶،ص:۵۴،حدیث:۲۹۴۱۹، مکتبۃ الرشد، ریاض) سنن ابن ماجہ میں ہے: ’’حدثنا عبد الرحمن بن إبراہیم الدمشقی قال: حدثنا الولید بن مسلم قال: حدثنا الأوزاعی قال: حدثنی عمیر بن ہانئی قال حدثنی جنادۃ بن أبی أمیۃ عن عبادۃ بن الصامتؓ قال: قال رسول اللّٰہ a: ’’من تعار من اللیل فقال حین یتقیظ لا إلٰہ إلا اللّٰہ وحدہٗ لاشریک لہٗ لہ الملک ولہٗ الحمد وہو علٰی کل شیئ قدیر، سبحان اللّٰہ والحمد للّٰہ ولا إلٰہ إلا اللّٰہ واللّٰہ أکبر ولاحول ولاقوۃ إلا باللّٰہ العلی العظیم، ثم دعا رب اغفرلی غفر لہٗ قال الولید: أو قال: دعا استجیب لہٗ فإن قام فتوضأ ثم صلی قبلت صلا تہٗ۔‘‘         (سنن ابن ماجہ،ج:۲،ص:۱۲۷۶، حدیث:۳۸۷۸، دار احیاء الکتب العربیہ) چوتھا کلمہ ’’مصنف عبد الرزاق الصنعانی‘‘ میں ہے: ’’عن إسماعیل بن عیاش قال: أخبرنی عبد اللّٰہ بن عبد الرحمٰن بن أبی حسین ولیث عن شہر بن حوشب عن عبد الرحمٰن بن غنم عن رسول اللّٰہ a أنہٗ قال: ’’من قال دبر کل صلاۃ‘‘ قال ابن أبی حسین فی حدیثہٖ: وہو ثانی رجلہ قبل أن یتکلم ’’ لا إلٰہ إلا اللّٰہ وحدہ لاشریک لہٗ، لہ الملک ولہ الحمد، یحیٖی ویمیت بیدہ الخیر وہو علٰی کل شئ قدیر‘‘ عشر مرات کتب اللّٰہ لہٗ بکل واحدۃ عشر حسنات وحط عنہ عشر سیئات ورفع لہٗ عشر درجات۔‘‘                       (مصنف عبد الرزاق ،ج:۲،ص:۲۳۴،حدیث: ۳۱۹۲، المکتب الاسلامی، بیروت) ’’مصنف ابن ابی شیبہ‘‘ میں ہے: ’’أبوبکر قال: حدثنا وکیع، عن البصیر بن عدی، عن ابن أبی حسین قال: قال رسول اللّٰہ a: ’’أکبر دعائی ودعاء الأنبیاء قبلی بعرفۃ، لا إلٰہ إلا اللّٰہ وحدہٗ لاشریک لہٗ ، لہ الملک ولہ الحمد بیدہ الخیر یحیٖی ویمیت، وہو علٰی کل شئ قدیر۔‘‘           (مصنف ابن ابی شیبہ، ج:۳، ص:۳۸۲، حدیث:۱۵۱۳۶، مکتبۃ الرشد، ریاض) پانچواں کلمہ پانچویں کلمہ کے الفاظ یکجا تو موجود نہیں، البتہ متفرق جگہوں پر مذکور ہیں جس کی تفصیل یہ ہے، ’’بخاری شریف‘‘ میں ہے: ’’حدثنا ابو معمر حدثنا عبد الوارث حدثنا الحسین، حدثنا عبد اللّٰہ بن بریدۃ قال: حدثنی بشیر بن کعب العدوی قال: حدثنی شداد بن أوس رضی اللّٰہ عنہ عن النبی a ’’سید الاستغفار أن تقول: أللّٰہم أنت ربی لا إلٰہ إلا أنت خلقتنی وأنا عبدک وأنا علی عہدک ووعدک ما استطعت أعوذ بک من شر ما صنعت أبوء لک بنعمتک علی وأبوء لک بذنبی فاغفرلی، فإنہ لایغفر الذنوب إلا أنت۔‘‘          ( بخاری شریف،ج:۸،ص:۶۷، حدیث: ۶۳۰۶،باب افضل الاستغفار، دار طوق النجاۃ) ’’مصنف ابن ابی شیبہ‘‘ میں ہے: ’’حدثنا عیسٰی بن یونس، عن الأوزاعی، عن حسان بن عطیۃ عن شداد بن أوس، أنہٗ قال: احفظوا عنی ما أقول: سمعت رسول اللّٰہ a یقول:’’ إذا کنز الناس الذہب والفضۃ فاکنزوا ہذہ الکلمات، أللّٰہم إنی أسألک شکر نعمتک وأسألک حسن عبادتک، وأسألک قلبا سلیما وأسألک لسانا صادقا، وأسألک من خیر ما تعلم، وأعوذ بک من شر ما تعلم وأستغفرک لما تعلم، إنک أنت علام الغیوب۔‘‘                                (مصنف ابن ابی شیبہ،ج:۶،ص:۴۶،حدیث:۲۹۳۵۸، مکتبۃ الرشد، ریاض) ’’ہٰکذا فی الترمذی والنسائی: عن عمران بن حسین…قل: أللّٰہم اغفرلی ما أسررت وما أعلنت وما أخطأت وماتعمدت وما جہلت وما علمت۔‘‘                                            (۲/۱۲۵۶،حدیث:۳۸۲۴، دار احیاء الکتب العربیہ) سنن ابن ماجہ میں ہے: ’’حدثنا محمد بن الصباح قال: انبأنا جریر عن عاصم الأحول، عن أبی عثمان عن أبی موسٰی قال: سمعنی النبی a وأنا أقول: لاحول ولاقوۃ إلا باللّٰہ، قال: یا عبد اللّٰہ بن قیس! ألا أدلک علی کلمۃ من کنوز الجنۃ؟ قلت: بلٰی یا رسول اللّٰہ! قال: قل: ’’لاحول ولاقوۃ إلا باللّٰہ۔‘‘         (سنن ابن ماجہ ،ج:۲،ص:۱۲۵۶،حدیث:۳۸۲۴، داراحیاء الکتب العربیہ) چھٹا کلمہ  چھٹے کلمے کے الفاظ بھی متفرق طور پر احادیث میں موجود ہیں، تفصیل درج ذیل ہے، ’’الادب المفرد‘‘ میں ہے: ’’قال سمعت معقل بن یسار یقول: انطلقت مع أبی بکر الصدیقؓ إلی النبی a فقال: یا أبابکر! الشرک فیکم أخفی من دبیب النمل فقال أبوبکر: وہل الشرک إلا من جعل مع اللّٰہ إلٰہا آخر ، فقال النبی a: والذی نفسی بیدہ الشرک أخفٰی من دبیب النمل، ألا أدلک علی شیئ إذا قلتہٗ ذہب عنک قلیلہٗ وکثیرہٗ قال: قل :’’اللّٰہم إنی أعوذ بک أن أشرک بک وأنا أعلم وأستغفرک لما لا أعلم۔‘‘(الادب المفرد، ج:۱،ص:۲۵۰، باب فضل الدعائ، دارالبشائر الاسلامیۃ) ’’کنز العمال‘‘ میں ہے: ’’الصدیق رضی اللّٰہ عنہ عن معقل بن یسار … قل:’’ أللّٰہم إنی أعوذ بک أن أشرک بک وأنا أعلم وأستغفرک لمالا أعلم۔‘‘                  (کنز العمال،ج:۳،ص:۸۱۶،الباب الثانی فی الاختلاف المذموم،ط:مکتبۃ المدینۃ) ’’الادب المفرد‘‘ میں ہے: ’’قال حدثنی عبد الرحمٰن بن أبی بکرۃ أنہٗ قال لابنہٖ: یا أبت إنی أسمعک تدعو کل غداۃ ’’ أللّٰہم عافنی فی بدنی ، أللّٰہم عافنی فی سمعی … وتقول: ’’أللّٰہم إنی أعوذ بک من الکفر والفقر…الخ۔‘‘                       (الادب المفرد، ج:۱، ص:۲۴۴، باب الدعاء عند الکرب، دار البشائر الاسلامیۃ، بیروت) ’’المعجم الاوسط ‘‘ میں ہے: ’’عن عروۃ عن عائشۃؓ أن رسول اللّٰہ a کان یدعو فی الصلاۃ:’’ أللّٰہم إنی أعوذ بک من المأثم والمغرم ‘‘ فقالوا ما أکثر ما تستعیذ من المغرم فقال: إن الرجل إذ غرم حدث فکذب ووعد فأخلف۔‘‘   (المعجم الاوسط،ج:۵،ص:۳۹، باب من اسمہ عبد اللہ، دار الحرمین قاہرہ) ’’الدعاء للطبرانی‘‘ میں ہے: ’’عن علقمۃ عن عبد اللّٰہؓ قال: کان رسول اللّٰہ a إذا صلی أقبل علینا بوجہہٖ کالقمر، فیقول:’’ أللّٰہم إنی أعوذ بک من الہم والحزن والعجز والکسل والذل والصغار والفواحش ما ظہر منہا وبطن…الخ۔‘‘                     (الدعاء للطبرانی،ج:۱،ص:۲۱۰،باب القول عند الاذان، ط: دار الکتب العلمیۃ، بیروت) ’’المستدرک للحاکم‘‘ میں ہے: ’’عن ابن عباسؓ أنہ بینما ہو جالس عند رسول اللّٰہ a إذ جاء ہٗ علی بن أبی طالبؓ… ثم قل آخر ذلک:’’ أللّٰہم ارحمنی أن تکلف مالا یعیننی وارزقنی حسن النظر فیما یرضیک عنی…۔‘‘           (المستدرک للحاکم،ج:۱،ص:۳۱۵، بیرت)     

Monday 13 December 2021

وضوکے بعد کلمۂ شہادت پڑھنے کی فضیلت

 وضو  کے دوران سر کا مسح کرتے ہوئے تو کلمہ شہادت پڑھنے کا ذکر احادیث میں نہیں ہے، البتہ وضو سے فارغ ہونے کے بعدکلمۂ شہادت پڑھنے کی فضیلت حدیث میں وارد ہے، جیساکہ مشکاۃ المصابیح  میں ہے:

"عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: قال رسول اللہ صلی الله علیه و سلم: ما منکم من أحدٍ یتوضأ فیبلغ أو فلیسبغ الوضوء ثم یقول: أشهد أن لا إله إلا اللہ وحده لا شریك له وأشهد أن محمدًا عبده و رسوله إلا فتحت له أبواب الجنة الثمانیة. رواہ مسلم." (مشکاة:۳۹)

 حضرت عمر رضی اللہ عنہ سے روایت ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: تم میں سے جو کوئی بھی وضو کرے اور کمال کے ساتھ (اچھی طرح)  وضو کرے، پھر کہے: أشهد أن لا إلٰه إلا اللّٰه .․․ تو اس کے لیے جنت کے آٹھوں دروازے کھول دیے جاتے ہیں۔

اور ابوداوٴد شریف میں "ثم رفع نظره إلى السماء ..." الخ یعنی وضو سے فارغ ہونے کے بعد نگاہ کو آسمان کی طرف اٹھائے،  پھر یہ دعا پڑھے۔

لہذا  وضو  سے فارغ ہونے کے بعد کلمہ شہادت پڑھنا  بدعت نہیں، لیکن مسح کے وقت کا ذکر حدیث میں نہیں ہے؛ لہذا سر کے مسح کے وقت کلمہ شہادت پڑھنے کے بجائے آخر میں   پڑھنا چاہیے، اگر  کوئی سر کے مسح کے وقت کلمۂ شہادت  پڑھنے کو لازم یا فضیلت کا باعث سمجھے  یا نہ پڑھنے کو قابلِ ملامت سمجھے تو یہ بدعت ہوگا۔

"قوله: والإتیان بالشهادتین بعده، ذکر الغزنوي: أنه یشیر بسبابته حین النظر إلی السماء."

(حاشية الطحطاوي علی مراقي الفلاح) 

Sunday 12 December 2021

کتابیہ سے نکاح کے شرائط

 مسلم مرد کا نکاح کسی مشرک عورت سے جائز نہیں، اگرکتابیہ یعنی یہودیہ یا نصرانیہ وغیرہ ہو تو اس سے  مسلم مرد کا نکاح دو شرطوں کے ساتھ ہو سکتا ہے:

(1)  وہ  صرف نام کی عیسائی/یہودی اور درحقیقت لامذہب دہریہ نہ ہو،بلکہ اپنے مذہبی اصول کوکم ازکم مانتی ہو، اگرچہ عمل میں خلاف بھی کرتی ہو، یعنی اپنے نبی پر ایمان رکھتی ہو اور اس پر نازل ہونے والی کتاب پر بھی ایمان رکھتی ہو، اگرچہ وہ توحید کی قائل نہ ہو۔

(2)  وہ اصل ہی یہودیہ نصرانیہ ہو، اسلام سے مرتدہوکر یہودیت یا نصرانیت اختیار نہ کی ہو۔

جب یہ دو شرطیں کسی کتابیہ عورت میں پائی جائیں  تو اس سے نکاح صحیح و منعقد ہوجاتا ہے، لیکن بلاضرورتِ شدیدہ اس سے نکاح کرنا مکروہ اور بہت مفاسد پر مشتمل ہے۔  آج کل کے پرفتن ماحول میں جب کہ برائی کا اثر قبول کرنے میں اضافہ روز افزوں ہے، اور عام طور پر حال یہ ہے کہ مرد کا اثر بیوی پر قائم ہونے کے بجائے شاطر لڑکیاں مردوں کو اپنا تابع دار بنالیتی ہیں، نیز اہلِ کتاب ماؤں کے فاسد اَثرات اولاد پر بھی بہت زیادہ پڑتے ہیں، اس لیے جواز کے باوجود اہلِ کتاب لڑکیوں سے نکاح نہ کرنے کا مشورہ دیا جاتا ہے، اس لیے حضرت عمرفاروق رضی اللہ عنہ نے اپنے عہدِ خلافت میں  مسلمانوں کو کتابیہ عورتوں کے نکاح سےمنع فرمادیاتھا۔

باقی یہ بات کہ  کیا اہلِ  کتاب ہونے کے لیے یہ بھی ضروری ہے کہ وہ لوگ اپنی کتاب پر صحیح طور پر ایمان و عمل رکھتے ہوں؟ تو اس کے جواب میں حضرت مولانا مفتی شفیع عثمانی صاحب معارف القرآن میں تحریر فرماتے ہیں :
” اب رہا یہ معاملہ کہ یہود و نصاریٰ کو اہلِ کتاب کہنے اور سمجھنے کے لیے کیا یہ شرط ہے کہ وہ صحیح طور پر اصلی تورات و انجیل پر عمل رکھتے ہوں؟  یا محرف تورات اور انجیل کا اتباع کرنے والے اور عیسیٰ و مریم (علیہما السلام) کو خدا کا شریک قرار دینے والے بھی اہلِ کتاب میں داخل ہیں،  سو قرآنِ کریم کی بے شمار تصریحات سے واضح ہے کہ اہلِ کتاب ہونے کے لیے صرف اتنی بات کافی ہے کہ وہ کسی آسمانی کتاب کے قائل ہوں اور اس کی اتباع کرنے کے دعوے دار ہوں۔ خواہ وہ اس کے اتباع میں کتنی گم راہیوں میں جا پڑے ہوں،  قرآنِ کریم نے جن کو اہلِ کتاب کا لقب دیا، انہیں کے بارے میں یہ بھی جابجا ارشاد فرمایا کہ یہ لوگ اپنی آسمانی کتابوں میں تحریف کرتے ہیں۔ {یُحَرِّفُوْنَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِه}  اور یہ بھی فرمایا کہ یہود نے حضرت عزیر (علیہ السلام) کو خدا کا بیٹا قرار دے دیا اور نصاریٰ نے حضرت عیسیٰ (علیہ السلام) کو، {وَقَالَتِ الْیَهُوْدُ عُزَیْرُ نِ ابْنُ اللّٰهِ وَقَالَتِ النَّصٰری الْمَسِیْحُ ابْنُ اللّٰهِ}، ان حالات وصفات کے باوجود جب قرآن نے ان کو اہلِ کتاب قرار دیا تو معلوم ہوا کہ یہود و نصاریٰ جب تک یہودیت و نصرانیت کو بالکل نہ چھوڑ دیں وہ اہلِ کتاب میں داخل ہیں۔ خواہ وہ کتنے ہی عقائدِ فاسدہ اور اعمالِ سیئہ میں مبتلا ہوں۔ 
 امام جصاص نے ’’احکام القرآن‘‘  میں نقل کیا ہے کہ حضرت فاروق اعظم (رض) کے عہدِ خلافت میں آپ کے کسی عامل یا گورنر نے ایک خط لکھ کر یہ دریافت کیا کہ یہاں کچھ لوگ ایسے ہیں جو تورات پڑھتے ہیں اور یوم السبت یعنی ہفتہ کے دن کی تعظیم بھی یہود کی طرح کرتے ہیں، مگر قیامت پر ان کا ایمان نہیں، ایسے لوگوں کے ساتھ کیا معاملہ کیا جائے؟ حضرت فاروق اعظم (رض) نے تحریر فرمایا کہ وہ اہلِ کتاب ہی کا ایک فرقہ سمجھے جائیں گے۔
 صرف نام کے یہودی و نصرانی جو در حقیقت دہریے ہیں وہ اس میں داخل نہیں۔  آج کل یورپ کے عیسائی اور یہودیوں میں ایک بہت بڑی تعداد ایسے لوگوں کی بھی ہے جو اپنی مردم شماری کے اعتبار سے یہودی یا نصرانی کہلاتے ہیں مگر در حقیقت وہ خدا کے وجود اور کسی مذہب ہی کے قائل نہیں۔ نہ تورات و انجیل کو خدا کی کتاب مانتے ہیں اور نہ موسیٰ و عیسیٰ (علیہما السلام) کو اللہ کا نبی و پیغمبر تسلیم کرتے ہیں۔ یہ ظاہر ہے کہ وہ شخص مردم شماری کے نام کی وجہ سے اہلِ کتاب کے حکم میں داخل نہیں ہوسکتے۔ 
 نصاریٰ کے بارے میں جو حضرت علی کرم اللہ وجہہ نے فرمایا کہ ان کا ذبیحہ حلال نہیں، اس کی وجہ یہ بتلائی کہ یہ لوگ دینِ نصرانیت میں سے بجز شراب نوشی کے اور کسی چیز کے قائل نہیں۔ ۔۔ ابنِ جوزی نے سندِ صحیح کے ساتھ حضرت علی (رض) کا یہ قول نقل کیا ہے کہ نصاری بنی تغلب کے ذبائح کو نہ کھاؤ۔ کیوں کہ انہوں نے مذہبِ نصرانیت میں سے شراب نوشی کے سوا کچھ نہیں لیا۔ امام شافعی نے بھی سند صحیح کے ساتھ یہ روایت نقل کی ہے۔(تفسیر مظہری 34، جلد ٣ مائدہ) ۔
 حضرت علی کرم اللہ وجہ کو بنی تغلب کے متعلق یہی معلومات تھیں کہ وہ بےدین ہیں نصرانی نہیں،  اگرچہ نصرانی کہلاتے ہیں،  اس لیے ان کے ذبیحہ سے منع فرمایا۔ جمہور صحابہ وتابعین کی تحقیق یہ تھی کہ یہ بھی عام نصرانیوں کی طرح ہیں،  بالکل دین کے منکر نہیں،  اس لیے انہوں نے ان کا ذبیحہ بھی حلال قرار دیا۔
’’وقال جمهور الأمة: إن ذبیحة کل نصراني حلال سواء کان من بني تغلب أو غیرهم وکذلک الیهود‘‘. (تفسیر قرطبی ص 78، جلد 6)
 اور جمہور امت کہتے ہیں کہ نصرانی کا ذیحہ حلال ہے، خواہ بنی تغلب میں سے ہو، یا ان کے سوا کسی دوسرے قبیلہ اور جماعت سے ہو، اسی طرح ہر یہودی کا ذبیحہ بھی حلال ہے۔ 
 خلاصہ یہ ہے کہ جن نصرانیوں کے متعلق یہ بات یقینی طور پر معلوم ہوجائے کہ وہ خدا کے وجود ہی کو نہیں مانتے یا حضرت موسیٰ و عیسیٰ (علیہما السلام) کو اللہ کا نبی نہیں مانتے،  وہ اہلِ کتاب کے حکم میں نہیں ہیں۔ “ ( سورۂ مائدہ آیت نمبر 5)

سابق مفتی اعظم پاکستان مفتی ولی حسن صاحب رحمہ اللہ ایک سوال کے جواب میں تحریر فرماتے ہیں:

’’اہلِ کتاب کی لڑکی اگر موجودہ انجیل پر ایمان رکھتی ہے خواہ وہ محرف ہو یا حضرت  عیسیٰ کو نبی مانتی ہو خواہ وہ شرک کرے، یہی حال یہودی لڑکی کا ہے تو ان سے مسلمان کا نکاح جائز ہے، تاہم بہتر نہیں ہے، بصورتِ دیگر اگر یہودی یا نصرانی لڑکی دہریہ ہے،  اپنے نبی یا آسمانی کتاب کو نہیں مانتی تو اس سے مسلمان کا نکاح ناجائز و حرام ہے۔ فقط واللہ تعالیٰ اعلم

کتبہ: ولی حسن (6 رجب المرجب 1399ھ)‘‘ 

"عن نافع عن ابن عمر أنه کان یکره نکاح نساء أهل الکتاب ولایری بطعامهن بأسًا". (المصنف لابن أبي شیبة ۳؍۴۶۳ رقم: ۱۶۱۵۹ دار الکتب العلمیة بیروت)

"عن ابن عمر أنه کره نکاح نساء أهل الکتاب وقرأ: {وَلَاتَنْکِحُوْا الْمُشْرِکٰتِ حَتّٰی یُؤْمِنَّ} [البقرة: ۲۲۱]". (المصنف لابن أبي شیبة ۳؍۴۶۳ رقم: ۱۶۱۶۰ بیروت)

الدرالمختار میں ہے:

"(وصح نكاح كتابية)، وإن كره تنزيهاً (مؤمنة بنبي) مرسل (مقرة بكتاب) منزل، وإن اعتقدوا المسيح إلهاً". (ج:۳،ص:۴۵،ط :سعید) 

وفی الشامیۃ:

"(قوله: مقرة بكتاب) في النهر عن الزيلعي: واعلم أن من اعتقد ديناً سماوياً وله كتاب منزل كصحف إبراهيم وشيث وزبور داود فهو من أهل الكتاب؛ فتجوز مناكحتهم وأكل ذبائحهم. (قوله: على المذهب) أي خلافاً لما في المستصفى من تقييد الحل بأن لايعتقدوا ذلك، ويوافقه ما في مبسوط شيخ الإسلام: يجب أن لايأكلوا ذبائح أهل الكتاب إذا اعتقدوا أن المسيح إله، وأن عزيراً إله، ولايتزوجوا نساءهم، قيل: وعليه الفتوى، ولكن بالنظر إلى الدليل ينبغي أنه يجوز الأكل والتزوج. اهـ.
قال في البحر: وحاصله أن المذهب الإطلاق لما ذكره شمس الأئمة في المبسوط من أن ذبيحة النصراني حلال مطلقاً سواء قال بثالث ثلاثة أو لا؛ لإطلاق الكتاب هنا، والدليل ورجحه في فتح القدير بأن القائل بذلك طائفتان من اليهود والنصارى انقرضوا لا كلهم مع أن مطلق لفظ الشرك إذا ذكر في لسان الشرع لاينصرف إلى أهل الكتاب، وإن صح لغةً في طائفة أو طوائف؛ لما عهد من إرادته به من عبد مع الله تعالى غيره ممن لايدعي اتباع نبي وكتاب إلى آخر ما ذكره. اهـ".
   (ج:۳،ص:۴۵،ط:سعید)

بیع مرابحہ

 مرابحہ اپنی اصل کے اعتبار سے خرید و فروخت ( بیعکیایک قسم ہے۔ وہ خصوصیت جو اسے خرید وفروخت(بیعکیباقی اقسام سے ممتاز کرتی ہے، وہ یہ ہے کہ مرابحہ میں فروخت کرنے والا(بائع) صراحتاً خریدار کو یہ بتاتا ہے کہ اُسکی اُس (بیچی جانے والی) چیز پر کتنی لاگت آئی ہے اور وہ اس لاگت پر کتنا نفع کماناچاہتا ہے

بیع تولیہ

 کسی  چیز کو اس  کی قیمتِ  خرید  پر  نفع کے بغیر فروخت کرنا اصطلاحِ  فقہ میں "بیعِ تولیہ"  کہلاتا ہے۔

التعریفات للجرجانی میں ہے:

"التولية: هي بيع المشتري بثمنه بلا فضل."

( باب التاء، ص: ٧١، ط: دار الكتب العلمية)