https://follow.it/amir-samdani?action=followPub

Monday 1 July 2024

دوكان کی زکوٰۃ کیسے دیں

 نفسِ  دوکان پر زکات کے وجوب  اور عدمِ  وجوب کا تعلق اس بات سے ہے کہ اگر دوکان کی خریداری اسے آگے فروخت کرنے کی نیت سے کی گئی ہو تو اس صورت میں ہر سال اس کی موجودہ ویلیو معلوم کرکے اس ویلیو کو مالِ  نصاب میں شامل کیا جائے گا، اور کل کا چالیسواں حصہ بطورِ  زکات دیا جائے گا، البتہ اگر ایسی دوکان کرایہ پر اٹھادی گئی ہو تو اس صورت میں دوکان کی ویلیو پر زکات واجب نہ ہوگی، تاہم  اس کے کرایہ  پر زکات اس وقت واجب ہوگی جب کہ کرایہ خرچ نہ ہوتا ہو، محفوظ رہتا ہو، یا اس کا کچھ حصہ زکات کا سال پورا ہونے پر موجود ہو اور وہ ضرورت سے زائد ہو۔ پس زکات کا سال مکمل ہونے پر کل محفوظ کرایہ  مال نصاب میں شامل کرکے زکات کا حساب کیا جائے گا۔

اور اگر دوکان فروخت کرنے کی نیت سے بھی نہیں لی، یا فروخت کرنے کی نیت سے لی تھی لیکن اب نیت بیچنے کی نہیں ہے، اور دکان کرائے پر بھی نہیں دی تو اس دوکان کی مالیت پر بھی زکات واجب نہیں ہوگی۔

البتہ اگر  آپ کے سوال کا تعلق دوکان میں موجود تجارتی مال کی زکات کے حساب کا  طریقہ معلوم کرنے  سے ہو تو اس کا طریقہ یہ ہے کہ زکات کا سال مکمل ہونے پر دوکان میں موجود کل مالِ  تجارت کی قیمتِ  فروخت کو بنیاد بناکر کل مالیت کا چالیسواں  حصہ یعنی کل کا ڈھائی  فیصد بطورِ  زکات ادا کیا جائے گا۔

فتاوی شامی میں ہے:

"وتعتبر القيمة يوم الوجوب، وقالا: يوم الأداء. قال المحقق: وفي المحيط: ويعتبر يوم الأداء بالإجماع، وهو الأصح، فهو تصحيح للقول الثاني الموافق لقولهما، وعليه فاعتبار يوم الأداء يكون متفقا عليها عنده وعندهما".

(كتاب الزكاة،  باب زكاة الغنم:٢/ ٢٨٦  

Sunday 30 June 2024

مال تجارت میں زکوٰۃ قیمت خرید پر ہے یاقیمت فروخت پر

 تجارتی مال کی زکاۃ  ادا کرنے میں قیمتِ خرید کا اعتبار  نہیں ہے، بلکہ  قیمتِ فروخت کا اعتبار ہے،  یعنی زکاۃ نکالتے  وقت بازار میں  سامان کو فروخت کرنے کی جو قیمت ہے اسی قیمت سے ڈھائی فیصد زکاۃ ادا کرنا ضروری ہے۔

''فتاوی شامی'' میں ہے؛

''(وجاز دفع القیمة في زكاة وعشر وخراج وفطرة ونذر وكفارة غير الإعتاق)، وتعتبر القيمة يوم الوجوب، وقالا: يوم الأداء. وفي السوائم يوم الأداء إجماعاً، وهو الأصح، ويقوم في البلد الذي المال فيه، ولو في مفازة ففي أقرب الأمصار إليه، فتح''.

(2/286، باب زکاۃ الغنم، ط:سعید)فقط 

اسٹاک میں موجود یونیفارم پر زکوۃ

 اسٹاک میں موجود   یونیفارم  خود یا دیگر قابل زکات  مال کے ساتھ  مل کر نصاب  (ساڑھے باون تولہ چاندی کی قیمت) کے بقدر  ہوں تو  ان کی قیمتِ فروخت کے حساب سے  ان کی زکات واجب ہوگی،لہذا اس کو اپنے  دیگر قابلِ زکات مال (سونا، چاندی، نقدی اور مال تجارت) میں شامل کرکے کل ویلیو کا  ڈھائی فیصد  زکات دیں۔

حاصل یہ ہے کہ جو سامان صاحبِ  نصاب شخص کے پاس فروخت کے لیے موجود ہو اور  زکات کی ادائیگی کا دن آجائے تو اس دن بازارمیں اس سامان کی جو قیمتِ فروخت بنے گی،  اس قیمت  کے حساب سے اس کی زکات ادا کرنا لازم ہوگا۔

فتاوی شامی میں ہے:

"و تعتبر القيمة يوم الوجوب، وقالا: يوم الأداء. قال المحقق: وفي المحيط: ويعتبر يوم الأداء بالإجماع، و هو الأصح، فهو تصحيح للقول الثاني الموافق لقولهما، وعليه فاعتبار يوم الأداء يكون متفقًا عليها عنده و عندهما."

(ردالمحتار ، باب زكاة الغنم:٢/ ٢٨٦  سعيد)

بینک میں بطور ضمانت رکھے ہوۓ زیور پر زکوۃ

 سودی معاملہ اور سودی لین دین پر قرآن وحدیث میں سخت وعیدیں آئی ہیں ،اور سودی لین دین قرآن وحدیث کی رو سے حرام ہے،نیز اسلام میں جس طرح سود لینا حرام وناجائز ہے، اسی طرح سود دینا بھی حرام وناجائز ہے اور احادیثِ  مبارکہ میں دونوں پر وعیدیں وارد ہوئی ہیں؛ اس لیے سودی معاہدہ کرنااور سود کی بنیاد پر قرضہ لینا جائز نہیں ہے، تاہم اگر کوئی شخص بینک سے قرض لیتا ہے تو نفسِ قرض کی رقم  حرام نہیں کہلائے گی ، البتہ اس کامعاہدہ اور سود دینے کا عمل  ناجائز وحرام ہوگا۔

ضمانت پر رکھی ہوئی چیز کو شریعت کی اصطلاح میں رہن کہا جاتا ہے اور اس پر زکات کا حکم یہ ہے  گروی (رہن) رکھے ہوئے اشیاء کی زکات   نہ تو راہن کے ذمہ واجب ہوتی ہے اور نہ ہی مرتہن کے ذمہ پر، کیوں کہ زکات   کے وجوب کے لیے مالِ زکات   کی ملکیت اور اس مال پر قبضہ دونوں  شرط ہے، جب کہ راہن (گروی رکھوانے والے) کو  گروی رکھے ہوئے اشیاء  پر قبضہ اور تصرف کا اختیار حاصل نہیں ہوتا،  جب کہ مرتہن (جس کے پاس  گروی رکھاہو) کو گروی کے اشیاء  کی ملکیت حاصل نہیں ہوتی۔

لہذا میں بینک میں قرض کے بدلہ بطور ِ ضمانت رکھے گئے زیورات پر زکات لازم نہیں ہوگی ۔

فتاوی ہندیہ میں ہے :

"ومنها الملك التام وهو ما اجتمع فيه الملك واليد وأما إذا وجد الملك دون اليد كالصداق قبل القبض أو وجد اليد دون الملك كملك المكاتب والمديون لا تجب فيه الزكاة كذا في السراج الوهاج۔۔۔۔۔۔ولا على الراهن إذا كان الرهن في يد المرتهن هكذا في البحر الرائق".

(کتاب الزکات،ج:1،ص:172،دارالفکر)

کمپنی کےشیئرز پر زکوۃ

  شیئرز اپنی ذات میں کوئی چیز نہیں ہے ، بلکہ اس کی پشت میں جو املاک اور اثاثے ہیں وہ اصل چیز ہے،لہذا شیئرز کمپنی کے اثاثوں(زمین ،مشینری اور رامیٹیریل وغیرہ)میں شرکت کو کہتے ہیں،  اگر تجارت کی نیت سے شئیرز خریدے ہیں یعنی شیئرز کی خرید وفروخت مقصود ہےتو شیئرز کی کل قیمت پر زکاۃ واجب ہوگی،اوراگر تجارت کی نیت سے نہیں خریدے ہیں تو صرف اس مقدار پر زکاۃ واجب ہوگی جو تجارت میں لگی ہوئی ہے،کارخانہ کی مشینری اور مکان پر جو رقم خرچ ہوئی ہے اس پر زکاۃ واجب نہیں ہوگی، تاہم شیئرز کی زکاۃ موجودہ (مارکیٹ) قیمت کے اعتبار سے ادا کی جائے گی ، مثلاً خریدتے وقت شیئرز کی قیمت سو(100) روپے تھی اور جب سال پورا ہوا تو اس وقت شیئرز کی قیمت دوسو (200) روپے ہوگئی تو فی شیئرز میں دوسو(200) روپے کے حساب سے ڈھائی فی صد زکاۃ دی جائے گی۔ 

بدائع الصنائع میں ہے۔

"عند أبي حنيفة في الزيادة والنقصان جميعا يؤدي ‌قيمتها يوم الحول."

(کتاب الزکوۃ،فصل صفة الواجب فی اموال التجارۃ،ج2،ص،21،ط،دارالکتب العلمیة)

فتح القدیر میں ہے:

"الزكاة واجبة ‌في ‌عروض ‌التجارة كائنة ما كانت إذا بلغت قيمتها نصابا من الورق أو الذهب) لقوله - عليه الصلاة والسلام - فيها «يقومها فيؤدي من كل مائتي درهم خمسة دراهم»."

(‌‌كتاب الزكاة، ‌‌باب زكاة المال ‌‌، ‌‌فصل في العروض، ج: 2، ص:218، ط:دار الفكر

پلاٹ پر زکوۃ

 جب  پلاٹ ذاتی گھر بنانے کی غرض سے  لیا ہو تو پھر  ادا شدہ قسطوں پر یا پلاٹ پر زکوۃ واجب نہیں۔

الدر المختار میں ہے:

’’(وسببه) أي سبب افتراضها (ملك نصاب حولي) ... (فارغ عن دين له مطالب من جهة العباد) ... (و) فارغ (عن حاجته الأصلية)؛ لأن المشغول بها كالمعدوم. وفسره ابن ملك بما يدفع عنه الهلاك تحقيقاً كثيابه أو تقديراً كدينه (نام ولو تقديراً) بالقدرة على الاستنماء ولو بنائبه (فلا زكاة على مكاتب) ... (وأثاث المنزل ودور السكنى ونحوها) وكذا الكتب وإن لم تكن لأهلها إذا لم تنو للتجارة.

 (قوله: نام ولو تقديراً) النماء في اللغة بالمد: الزيادة، والقصر بالهمز خطأ، يقال: نما المال ينمي نماء وينمو نموا وأنماه الله تعالى، كذا في المغرب. وفي الشرع: هو نوعان: حقيقي وتقديري؛ فالحقيقي الزيادة بالتوالد والتناسل والتجارات، والتقديري تمكنه من الزيادة بكون المال في يده أو يد نائبه، بحر‘‘.

(الدر المختار مع رد المحتار، کتاب الزکاۃ، 259/2، 

زکوٰۃ پیشگی ادا کرنا

  اگر صاحب نصاب آدمی آئندہ سال کی زکوۃ پیشگی ادا کرنا چاہے تو ادا کرسکتا ہے، البتہ رقم دینے سے پہلے یا دیتے وقت زکاۃ کی نیت کرنا ضروری ہے، بعد میں نیت کا اعتبار نہیں ہےاور زکوۃ ادا کرتے وقت زکوۃ کی مقدار اپنے پاس نوٹ کرلی جائے  اور آئندہ سال جب سال پورا ہو تو حساب کر لیں کہ اس کے پاس جتنا مال موجود ہے اس کی زکوۃ کی واجب مقدار ادا ہوگئی ہے یا کچھ باقی  ہے، اگر اس وقت زکوۃ کی مقدار زیادہ بن رہی ہے اور پہلے کم ادا کی گئی ہے تو جو رقم باقی ہے اس کی زکوۃ بھی ادا کرنی ہوگی۔

فتاوی شامی میں ہے:

"(ولو عجل ذو نصاب) زكاته (لسنين أو لنصب صح) لوجود السبب

(قوله: ولو عجل ذو نصاب) قيد بكونه ذا نصاب؛ لأنه لو ملك أقل منه فعجل خمسة عن مائتين ثم تم الحول على مائتين لا يجوز."

(کتاب الزکوۃ , باب زکوۃ الغنم جلد 2 ص: 293 ط: دارالفکر)

زکوٰۃ میں کونسے تولہ کا اعتبار ہوگا

 زکٰوۃ میں اس تولے کا اعتبار ہوگا ، جو11گرام اور 664 ملی گرام کےبرابر ہو ۔ اس لیے کہ  ایک  درہم 3 گرام اور 0.618 ملی گرا م کاہوتاہے ، اور تولے میں 3.809523 دراہم ہوتے ہیں ،تو  ان کو آپس میں ضرب دینے سے تولے  کی یہی مقداربنتی ہے ۔ او ر سونے کا نصاب 20 مثقال ہے ، اور ایک مثقال 4گرام اور  374  ملی گرام کا ہوتا ہے ، اور اس کو مجموعہ(20 مثقال )  کے ساتھ ضرب دینے سے کل 87.48  گرام بنتےہیں ، پھر اس کو 7.5 پر تقسیم کرنے کے بعد تولے کی یہی مقدار بنتی ہے ۔ 

اوزان شرعیہ میں ہے : 

[فتاوی حمادیہ سے نقل کرتےہوئے فرماتے ہیں :  ]" و القيراط حبة و أربعة اخماس حبة ، فيكون وزن الدرهم خمسة و عشرون حبة و خمس حبة ، و كل تولجة ثلثة دراهم و عشرون حبة و خمسا حبة ...إلخ."

( اوزان  شرعیہ ،  مؤلف : مفتی محمد شفیع ، ص: ۲۲، طبع : ادارۃ المعارف کراچی ) 

 وفیہ أیضا : 

’’ مثقال یا دینا ر                                                                                                                             ۔۔                                                                                                                                                                                             4.5 ماشہ                                                                                                                                                             ۔۔                                                                                                                                                                                     4.374             گرام 

درہم                                                                                                                                                                                                                               ۔۔                                                                                                                                                                                    25.2      رتی                                                                                                                                                          ۔۔                                                                                                                                                                                     3.0618                     گرام 

سونے کانصاب                                                                                                                       ۔۔                                                                                                                                                                                                             7.5   تولہ                                                                                                                                                                          ۔۔                                                                                                                                                         87.48               گرام           

چاندی کا نصاب                                                                                                               ۔۔                                                                                                                                                                                     52.5  تولہ                                                                                                                                                             ۔۔                                                                                                                                                                                               612.36               گرام          ‘‘

( اوزان  شرعیہ ،  مؤلف : مفتی محمد شفیع ، ص: ۶۲ ، طبع : ادارۃ المعارف کراچی ) 

زکوٰۃ کس پر فرض ہے

 .جوشخص مسلمان، عاقل و بالغ ،آزاد ہو، نصاب کے برابر مال رکھتا ہو، ما ل ضروریات اصلیہ سے زائد ہو اور اس مال پر پورا سال گذر جائے تو اس پر زکوٰة فرض ہے، نصاب سے مراد یہ ہے کہ ساڑھے سات تولہ سونا ہو یا ساڑھے باون تولہ چاندی ہویا دونوں کی مالیت کے برابریا دونوں میں سے ایک کی مالیت کے برابرنقدی ہو یا سامانِ تجارت ہو یا یہ سب ملا کر یا ان میں سے بعض ملا کر مجموعی مالیت چاندی کے نصاب کے برابر بنتی ہو۔ ہندیہ ص : 171-172 ج : 1 2.اگرایک تولہ سونے کی مالیت اور نقد رقم کا مجموعہ چاندی کے نصاب کے برابر ہو تو دیگر شرائط کے پائے جانے کی صورت میں زکوٰة واجب ہو گی، اگر صرف سونا ہو اور زکوٰة کے قابل اموال میں سے مزید کچھ نہ ہو تو زکوٰة واجب نہیں ۔ شامی ص: 303 ج:2 ط: سعید 3.سونے کا نصاب چونکہ ساڑھےسات تولہ سونا ہے اور نصاب پورا نہیں اس لیےزکوٰة واجب نہیں ۔شامی ص : 295 ج : 2 ط :سعید 4.مذکورہ عورت پر زکوٰة اداکرنا فرض نہیں جب تک وہ صاحبِ نصاب نہ ہوالبتہ شوہر کےذمہ واجب ہے کہ وہ بیوی کو نان نفقہ دے اور ضروریات پوری کرے۔شامی ص : 572 ج : 3 ط :

یتیم کے مال پر زکوۃ

  یتیم اُس نابالغ کو کہتے ہیں جس کے والد کا انتقال ہو گیا ہو اور جس طرح نماز ،روزہ  ، حج اور دیگر عبادات نابالغ پر فرض نہیں ہیں اسی طرح اس پر زکات بھی فرض نہیں ہے ۔البتہ اگر وہ بالغ ہوچکاہو تو وہ یتیم نہیں کہلائے گا اور وہ شریعت کے سارے احکام نماز روزے زکاۃ وغیرہ کا مکلف ہوگا۔

 اگر مالک نصاب نابالغ ہو اور ماں کی طرف سے ان کو  ملنے والی رقم زکات کے نصاب تک پہنچتی ہو،   تب بھی نابالغ ہونے کی وجہ سے اس مال پر زکات  واجب نہیں ہوگی ۔

حدیث شریف میں ہے:

"ذيال بن عبيد، قال: سمعت جدي حنظلة بن حذيم بن حنيفة قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: «لا يتم بعد احتلام ولا يتم على جارية إذا حاضت»."

(النفقة على العيال لابن أبي الدنيا،‌‌‌‌باب في اليتامى، ج:2، ص:806، ط: دار ابن القيم)

فتاویٰ شامی میں ہے:

"وشرط افتراضها عقل وبلوغ...  (قوله عقل وبلوغ) فلا تجب على مجنون وصبي لأنها عبادة محضة وليسا مخاطبين بها، وإيجاب النفقات والغرامات لكونها من حقوق العباد والعشر، وصدقة الفطر لأن فيهما معنى المؤنة."

(كتاب الزكاة، ج:2، ص:258، ط: دار الفكر

امانت کی رقم پر زکوۃ

 امانت رکھوانے والے کی اجازت سے امانت کی رقم کا استعمال امین کے لیے جائز ہے ، البتہ اس رقم کے مالک چوں کہ رکھوانے والے شخص ہیں؛ اس لیے اس رقم کی زکاۃ مالک پر لازم ہے ، سائل پر یا قرض لینے والے پر نہیں۔

فتاویٰ شامی میں ہے:

"(‌وشرطه) ‌أي ‌شرط ‌افتراض ‌أدائها (‌حولان ‌الحول) وهو في ملكه (وثمنية المال كالدراهم والدنانير) لتعينهما للتجارة بأصل الخلقة فتلزم الزكاة كيفما أمسكهما ولو للنفقة (أو السوم) بقيدها الآتي (أو نية التجارة) في العروض."

(‌‌كتاب الزكاة، ج:2، ص:267، ط:سعید)

"الفتاوى الهندية" میں ہے:

"وأما حكمها فوجوب الحفظ على المودع وصيرورة المال أمانة في يده ووجوب أدائه عند طلب مالكه، كذا في الشمني."

(كتاب الوديعة، الباب الأول في تفسير الإيداع والوديعة وركنها وشرائطها وحكمها، ج:4، ص:338، ط:رشيدية)

Saturday 29 June 2024

خون سے تعویذ لکھنا

  خون سے تعویذ لکھنا خصوصاً جب کہ اُن میں اللہ تعالیٰ، فرشتوں اور انبیاء کرام علیہم السلام کے اسماء ہوں یا آیات قرانیہ ہوں  ناجائز وحرام ہے؛ کیوں کہ خون نجس ہے اور اِس سے تعویذ لکھنے میں اُن اسماء کی توہین وبے حرمتی لازم آتی ہے۔ البتہ  اگر  جان جانے کا خطرہ ہو اور دیگر علاج معالجہ سے شفا نہ ملے، اور صحت یابی کی اس کے علاوہ کوئی اور ممکنہ صورت نہ رہے تو فقہاء کرام نے اس کی گنجائش دی ہے، تاہم اس رخصت پر عمل کرنے کے بجائے وہ آدمی  عزیمت پر عمل کرکے مرجائے تو یہ افضل ہے۔ نیز  خون سے تعویذ لکھے بغیر کوئی علاج کی صورت نہ ہونا بغیر دلیل کے قابل قبول نہیں ہوگا۔ (مستفاد فتاوی محمودیہ ۲۰/۶۶)

حاشية ابن عابدين - (1 / 210):
’’ونص ما في الحاوي القدسي إذا سال الدم من أنف إنسان ولاينقطع حتى يخشى عليه الموت وقد علم أنه لو كتب فاتحة الكتاب أو الإخلاص بذلك الدم على جبهته ينقطع فلايرخص له ما فيه، وقيل: يرخص كما رخص في شرب الخمر للعطشان وأكل الميتة في المخمصة وهو الفتوى ا هـ‘‘.

نماز فجر کے بعد مصافحہ کا التزام

 نمازِ فجر کے بعد یا دیگر نمازوں کے بعد سلام ومصافحہ کا التزام کرنا شریعت میں ثابت نہیں ہے، بلکہ  نماز کے بعد سلام و مصافحہ کا التزام کرنا اور نہ کرنے والے کو غلط سمجھنا بدعت میں شامل ہے؛ اس لیے یہ طریقہ کار درست نہیں ۔البتہ اگر کبھی کبھار نماز کے بعد بوقتِ ملاقات بغیر التزام کے سلام ومصافحہ ہوتو مضائقہ نہیں ۔ (کفایت المفتی ، 9/107-امدادالفتاوی 5/268)

فتاوی شامی میں ہے :

"ونقل في تبيين المحارم عن الملتقط: أنه تكره المصافحة بعد أداء الصلاة بكل حال؛ لأن الصحابة رضي الله تعالى عنهم ما صافحوا بعد أداء الصلاة ولأنها من سنن الروافض، ثم نقل عن ابن حجر عن الشافعية أنها بدعة مكروهة لا أصل لها في الشرع، وإنه ينبه فاعلها أولاً ويعزر ثانياً، ثم قال: وقال ابن الحاج من المالكية في المدخل: إنها من البدع، وموضع المصافحة في الشرع إنما هو عند لقاء المسلم لأخيه لا في أدبار الصلوات فحيث وضعها الشرع يضعها فينهي عن ذلك ويزجر فاعله لما أتى به من خلاف السنة اهـ ثم أطال في ذلك فراجعه". (6/382) فقط