https://follow.it/amir-samdani?action=followPub

Sunday 24 November 2019

اولوالامر کی تفسیر

أمر کے معنیٰ اہم کام اور معاملہ کے ہیں۔لغوی معنی اھم کام اور معاملہ والے۔فقہاء ومفسرین نے اس کی دو تفسیریں کی ہیں:١.علماء  یعنی دینی علوم کے ماہرین۔٢.اھل انتظام اور سیاسی امراء و حکام۔پہلی تفسیر کے قایل حضرت جابر،ابن عباس،حسن بصری،عطاء مجاھد،ضحاک،ابوالعالیہ وغیرہ ھیں۔ امام ابو بکر جصاص رازی فرماتے ہیں کہ دونوں ہی آیت قرآنی کی مراد میں شامل ہیں۔ویجوزان یکون جمیعا مرادین بالآیہ لان الاسم یتناولھم جمیعا۔(احکام القرآن ص١٧٧ج٣) لیکن یہ بات واضح رھنی چاہیے کہ اولو الامر کی اطاعت انھیں امور میں لازم ہے جو معصیت اور نافرمانی باری تعالیٰ پر مبنی نہ ہو ں۔اس ضمن میں یہ نکتہ قابل ذکر ہے کہ آیت میں اطاعت کا لفظ اللہ اور اس کے رسول کے لئے مستقل طور پر آیا ہے جبکہ اولوالامر کے لئے یہ لفظ علیحدہ نہیں لا یا گیا معلوم ہوا کہ اللہ اور رسول کی اطاعت بذات خود واجب ہے اور امیر کی اطاعت اللہ اور رسول کے ضمن میں واجب ہے یعنی جب تک امیر شریعت کے مطابق حکم دے تو اس کا ماننا واجب ہے۔اورجب شر یعت کی خلاف ورزی کا حکم دے تو اطاعت جایز نہیں۔
#اولوالامرکی تفسیر
#Illustration of ulul Amr.
www.drmuftimohdamir.blogspot.com
درج ذیل مضامین بھی ملاحظہ فرمائیں:
#Etiquettes of their own personality
#انسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب

#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
# ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب

سنت اور نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد یا گھر؟

احادیث و آثار سے معلوم ہوتا ہے کہ سنن و نوافل  بجز تراویح گھر پر ادا کرنا افضل ہے۔لہذا جو لوگ گھر پر سنتیں یا نوافل پڑھتے ہیں ان کو اس عمل سے روکنا خلاف سنت ہےالبتہ اگر کسی کو خشوع وخضوع گھر  کے بجائے مسجد میں زیادہ ہوتاہو تو اس کامسجد میں پڑھنا افضل ہے۔ علامہ شامی لکھتے ہیں:والافضل فی النفل غیر التراویح المنزل الالخوف شغل منھا۔والاصح افضلیتہ ماکان اخشع واخلص (الدرالمختار علی ھامش ردالمحتار باب الوتر والنوافل ص ٦٣٨ج١) فتاویٰ دارالعلوم میں ھے: احادیث میں سنن و نوافل کے مکان میں ادا کرنے کی جوکچھ فضیلت وارد ہوئی ہے وہ مشھور و معروف ہے۔اور فقہاء نے بھی سواءے تراویح کے دیگر سنن و نوافل کے مکان میں پڑھنے کو افضل فرمایا ہے۔اور حضرات اکابر حنفیہ مثل حضرت محدث و فقیہ گنگوھی کا عمل اسی پر دیکھا گیا۔(فتاویٰ دارالعلوم ج ٤ ص ٢٠٩) فقہاء نے اس کی تصریح کی کہ جس جگہ خشوع وخضوع زیادہ حاصل ہو اس جگہ نوافل و سنن پڑھنا افضل ہے۔جیسا کہ در مختار کی عربی عبارت سے واضح ہوتا ہے۔
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد یا گھر میں
#where to perform nafil salah
www.drmuftimohdamir.blogspot.com
#Etiquettes of their own personality۔
درج ذیل مضامین بھی ملاحظہ فرمائیں:
#انسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب

#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
# ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب


انسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب

١.گناہوں سے توبہ کرتے رہنا٢.تلاوت قرآن کریم کا اہتمام رکھنا۔٣.اپنے اخلاق بہتر سے بہتر بنانا۔٤.سبھی امور میں اللہ پر توکل کرنا۔٥.دنیاسے زہد و بے رغبتی اختیار کرنا۔٦.دل میں دنیا سے محبت نہ رکھنا۔٧.دنیوی امور میں اوروں سے بڑھ جانے کی فکر نہ کرنا۔٨.دنیاوی امور میں اپنے سے کمتر پر نظر رکھنا۔٩.تقوی اختیار کر نا۔١٠.حلم و بردباری اختیار کرنا ١١.شجاعت اختیار کرنا۔١٢.قناعت اختیار کرنا۔١٣۔سخاوت اختیار کرنا۔١٤.تواضع اختیار کر نا۔١٥.نرمی اختیار کرنا۔١٦.باحیا رہنا۔١٧.باوقار رہنا۔١٨.امت کا غم اپنے دل میں پیدا کرنا۔١٩.کم بولنا۔٢٠.کسی سے بدگمانی نہ کرنا۔٢١.فرایض وآداب کے ساتھ اذکار مسنونہ کو بھی پوری پابندی سے ادا کرنا۔٢٢.ہراک حقدار کا حق ادا کرنا۔٢٣.موت سے غافل نہ ہونا اور اس کی تیاری میں مشغول رہنا۔
www.drmuftimohdamir.blogspot.com
#Etiquettes of their own personality
#انسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
# ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب

Friday 22 November 2019

Arabic poetry


زید بن حارثہ مشہور صحابی رسول کے والد کے اشعار جو اپنے بیٹے کو تلاش کرتے ہوئے انہوں نے کہے۔

بکیت علی زید ولم ادر ما فعل
احی فیرجی ام اتی دونہ الأجل
(میں زید کے غم میں گریہ و زاری کررہا ہوں مجھے نہیں معلوم کہ وہ کس حال میں ہے۔آیا وہ زندہ ہے کہ اس سے ملنے کی امید ہو۔یا اسے موت نے ہم سے جدا کردیا۔)
فواللہ ما ادری وانی لسا ءل
اغا لک بعدی السھل ام غالک الجبل
(خدا کی قسم مجھے اس کے بارے میں کچھ نہیں معلوم اور میں حیران و سرگرداں پوچھتا پھرتا ہوں کہ میرے پیچھے تجھے میدان نے چرالیا یا پہاڑ نے اچک لیا؟)
تذکر فیہ الشمس عند طلوعھا
و تعوض ذکراہ اذا غزبھا افل
(سورج اپنے طلوع ھونے کے ساتھ مجھے اس کی یاد دلاتا ہے اور ڈوبتے ہوئے بھی اس کی یاد تازہ کر جاتاہے۔)
ساعمل نص العیص فی الأرض جا ھدا
ولااسام التطواف اوتسام الابل
میں اپنے اونٹ کو تیزی سے دوڑا کر زمین میں اس کی جستجو سے باز نہیں آؤں گا الا یہ کہ میرا اونٹ تھک کر نڈھال ہوجائے۔
حیاتی او تاتی علی منیتی
فکل امری فان وان غرہ الامل
یا مجھے موت آجائے کیونکہ ہرشخص فانی ہے۔اگرچہ امید اسے مبتلائے فریب رکھے۔
#Poetry of Zaid bin Harsa parents

Wednesday 20 November 2019

The impact of Islam on Indian culture

Islam came in India by  saveral God fairing personalities as Sheikh Mueenuddin chishti Ajmeri, Syed Ali bin Shahab Hamdani Kashmiri,Syed Salar Masood Ghazi, or by wariors as Mahmood Ghaznavi,Shahabuddin Ghori and Qutbuddin Aibak etc. Their belief was that the earth belongs to Allah they regarded India as their own country and ungrudgingly gave their best mental, physical and spiritual resources and their best natural talent and abilities thinking that the contribution they would make to it's development and prosperity would ultimately be to their own advantage.

Contact with the outside world:

India had ancient science and philosophy but culturally had lapsed into isolation from the civilized world for a long time.When Muslims made their debut on the Indian stage in those days they were most advanced community in the East . They brought with them a new practical and highly rationalistic religion,a progressive culture,mature knowledge and an evolved civilization and India contacted with the outside world.

Concept of divine unity:

with Islam concept of unalloyed divine unity came in which emphatically no place to man merging in almighty and incarnation of God.Islam plainly and once for all declares the sovereignty and absolute oneness of the Divine Being who neither begot nor he begotten and equal to him has never been anyone. With muslims most epoch making change was notion of human equality and brotherhood. There was no division of society,no untouchables among Muslims,no one is born unclean in the World no one can be debarred from the equipment of knowledge.

Equality and brotherhood:

All human beings free to trade freely,no trade of occupation is reserved for a particular section of humanity Muslims brought freedom of learning and profession for all.They brought the Idea of brotherhood which was a novel experience to the Indian mind and society.The society which was ridden relaxed to the considerable extent as there was the excessive rigidity in the cast system. Pandit Jawahar lal Nehru have written:The impact of the Invaders from the north _west and of Islam on India had been considerable.It had pointed out and shown up the abuses that had cerpt into Hindu society, the petrification of caste, untouchability, exclusiveness carried to fantastic lengths."The idea of brotherhood of Islam and the theoretical equality of its adherents made a powerful appeal especially to those in the Hindu society fold who were denied any semblance of equal treatment"(The Discovery of India p.225)

Rights to women and other social reforms:

Moreover, significant rights given to women in India by the Muslim rulers. While before it widows of noble families used to immolate themselves on the funeral pyres of their husbands, since in the eyes of the society as well as in their own eyes they forfeited the right to live with the death of their husbands.

Writing of History:


Before Islam writing of history was almost unknown in India.Muslims were India's first historians. Before it there were some epics like Ramayana and Mahabharata.Muslims produced a tremendous library of historical works.Its historically confessed that Muslims were India's first historians.


New Techniques of poetry and literature:


New techniques of poetry and literature were taught to the Indians by Muslims.By it we mean Urdu language and literature whose richness and elegance beg no description.


 Development of Fruits:

There were few fruits in India, most of them were grown wild. Fruit-cultivation progressed with coming of the Mughals.They developed several new and delicious varieties of fruits by making extensive experiments in grafting.There was one variety of mangoe. Mughals developed the beautiful,luscious several varieties of Mangoes.Its details can be read in the famous memoirs of Emperors Babar and Jahangir,Tuzuk e Babri and Tuzk e Jahangiri respectively.They developed several new and delicious varieties of fruits by making extensive experiments in grafting, Babar wrote in his memoirs:
There are neither good horses in India nor good flesh,nor grapes,nor melons,nor ice,nor cold water,nor baths,nor candle,nor candlestick,nor torch.In the place of candle they use divat.It rests on three legs:a small iron piece resembling the snout of a lamp is fixed to the top end of one leg and a weak wick to that of another;the hollowed rind of ground is held in the right hand from which a thin stream of oil is poured through a narrow hole.Even in case of Rajas and Maharajas, the attendants stand holding the clumsy divat in their hands when they are in need of light in the night"he further wrote:Ther is no arrangement for running water in gardens and buildings.The buildings lack beauty, symmetry,ventilation and neatness.Commonly , the people walk barefooted with a narrow slip tied round the loins. Women wear a dress consisting of one piece of cloth, half of which is wrapped round the legs while the other half is thrown over the head"

Development of agriculture and Trade industry:


There was rough dresses in India generally made from rough coarse. Number of textile factories were set up in Gujarat by Sultan Mahmud Shah,Mahmud Baigrah (d.1511) wherein cloth weaving,dyeing,printing and designing were undertaken.He also established industrial centres for stones and ivory carving and paper making. The sultan had succeeded in the progress of trade,industry and agriculture.He constructed schools, wells,canals for irrigation and the planting of fruit bearing trees and orchards.Skilled artisans and craftsmen came to him from Turkey and Iran and set up their industries in the kingdom.In the period of emperor Akbar the great cloth weaving factories were also established. 


Public utility works and social reforms:


Reforms regarding agrarian land introduced in the field of finance specially in coinage and currency which had not been heard in India before.Sher Shah had a unique gift for legislation and administrative organisation in fact

In the period of Akbar and Jahangir numerous hospitals,poor houses,public parks,gardens,tanks,and canals constructed,as revealed by Tuzk e Jahangiri and Ain Akbari.All the huge highways that connect the Western parts of the sub continent with its Eastern parts were built by Muslim kings and Emperors.The most important of them is the one that built by Sher SHA. It is 3000 miles (4,832kilometers)long, and runs from Nilab in Sind to Sonargaon Which was the capital of east Bengal during the Muslim rule, now in Bangladesh.At every second mile of the road was Caravansarai with separate charitable houses for Hindu and Muslim travelers.A pair of speedy horses was stationed at each Caravanserai to carry the mail so that letters and messages could be sent regularly from Nilab to the distant borders of Bengal.Fruit bearing trees were planted on either side of the road whose fruit and shade were a great boon to the travellers.

Better mode of living:

Muslims acquainted the inhabitants of India with cleaner and better mode of living.They taught them the refinements and luxuries of taste ,food and drink.They taught them the principles hygiene and sanitation the advantage of building airy houses and use of cups and other vessles of food.Till then the Indian inhabitants used to take their meals even at large feast from leaves of the trees.It was custom which is still prevalent at some places.
Muslims brought about the big changes in  Indian social customs,living habits,domestic comforts and home decoration.They guided towards a New style in architecture which in the delicacy of the design,grace,symmetry and dignity was distinguished from what tradionally existing here.
Pandit Jawahar Lal Nehru wrote:
"The coming of Islam and of a considerable number of people from outside with different ways of living and thought affected these beliefs and structure. A foreign conquest with all its evils has one advantage:it widens the mental horizon of the people and compels them to look out of their shells.They realized that the world is a much bigger and more variegated place than they had imagined.So the Afghan conquest had affected India and many changes had taken place.In particular,they introduced the refinements for which Iran was famous"(The Discovery of India,p.219)

Medicine:

Muslims brought to India a new system of medicine,which before the dawn of the modren medicine was universally recognised as the most advanced and scientific system for treatment of diseases it's  the Unani system. It's toched their peak in India.The indigenous system faded into insignificance before the progress it made.No city or town was left without a practitioner of the Unani school.This system is simple,natural, cheap in the Indian climatic temperamental conditions.So it spread in the country very quickly and did a great and wonderful service to the people of India . During the declining of phase of Muslim rule Delhi and Lucknow were it's tow major strongholds.

Ten gifts of Muslims:

Some noted historians as Sir Jadunath sircar said Muslims conferred ten gifts to India,some of these have already discussed before, others are as follow:
1.Esteblishment of the contect with the outside world.
2.Political unity and uniformity of culture and dress especially in the upper classes.
3.A common official language and an easy, simple style of prose in the evolution of which both the Hindus and Muslims have taken part.
4.The promotion of regional languages under the supervision of the central Government.
5.Revival of maritime trade which was originally in the hands of the people of South but had been lying suspended for a long time.
6.The formation of the Indian navy.
(Continue)
#The Impact of Islam on Indian culture

#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
# ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب

Tuesday 19 November 2019

اپنی بیتی جگ بیتی ہے جب سے دل نے جان لیا
ہنستے ہنستے جیون بیتا، رونا دھونا بھول گیا

Monday 18 November 2019

موبائل اور فون کے آداب


.سب سے پہلے سلام یا آداب کرنا
٢.فون کرنے والے کا اگر تعارف نہ ہو تو خود پہچان کرانا۔٣.بلا وجہ گھنٹی بجا کر کسی کو پریشان نہ کرنا۔٣۔اکر فون نہ اٹھایا جائے تو تین مرتبہ سے زیادہ کال نہ کرنا۔٥.گھنٹی بجنے پر جواب دینا۔٦۔بلا ضرورت لمبی بات نہ کرنا۔٧.موسیقی والی گھنٹی نہ رکھنا۔٨۔فون کو جایز امور ہی کے لیے استعمال کرنا۔٩۔اس طرح استعمال نہ کرنا کہ دوسرے کو تکلیف ہو۔١٠.زیادہ زور دار آواز میں باتیں نہ کرنا۔١١.مسجد میں داخل ہوتے وقت موبائل بند کر دینا۔١٢.دوحضرات کی باتوں کو ان کی اجازت کے بغیر کسی تیسرے شخص کا کان لگا کر یا کسی اور طریقے سےنہ سننا۔www.drmuftimohdamir.blogspot.com 
#Etiquettes of Mobile devices and phones
Our other topics:
#نام رکھنے کے آداب
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
#انسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#Munsif Gogoi
#غیبت
#The Impact of Islam on Indian culture
#Prophet's Life in short.
#Last address of the prophet Mohammad #peace be upon him in Arafat.
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi

Sunday 17 November 2019

مسلم

تجھے آباء سے اپنے کوئی نسبت ہو نہیں سکتی
کہ تو گفتار وہ کردار تو ثابت وہ سیارہ
علامہ اقبال

Saturday 16 November 2019

Arabic poetry

لکل اناس مقبر بفنا ء ھم
فھم ینقصون والقبور تزید
ترجمہ:سبھی انسانوں کے  قبر کی جگہ ان کے گھروں کے صحنوں میں ہے۔تو لوگ گھٹتے جا رھے ھیں اور قبریں بڑھتی جارھی ھیں۔
(عبداللہ بن ثعلبہ الحنفی)
الی اللہ اشکو لا الی الناس اننی
اری الارض تبقی والاخلاء تذھب
میں اللہ سے شکوہ کر رھا ہوں نہ کہ لوگوں سے۔کہ دوست لگا تا ر جا رہے ہیں اوران کی زمین یوں ھی با قی پڑی رہ گیی۔
 اخلاء لو غیر الحمام اصابکم
عتبت ولکن ما علی الموت معتب
اے میرے دوستوں اگر کوئی آفت سواء موت کے تم کو ستا تی تو میں اس پر عتاب کرتا مگر کیا کیجیئے کہ موت پر  کچھ عتاب نھیں کرسکتا۔ عربی ترجمہ: اخلاءی لو اصابکم سوی موتکم عتبت علیہ البتہ ولکن لا عتاب علی الموت  فصبر جمیل
(۔(العظمش الضب
درج ذیل مضامین بھی ملاحظہ فرمائیں اوراپنی آراء سے نوازیں:
#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
 #ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب


Thursday 14 November 2019

Munsif Gogoi

حقایق چشم پوشی سے کبھی بھی چھپ نہیں سکتے
مگر ہاں چھپ بھی سکتے ہیں اگر ہو چشم گوگو ءی۔

تردد افتراء وکذب پر بنیاد قائم کی۔

تحیر خود پے حیراں ہے۔تناقض نام گوگوءی

اڑاءے پرخچے انصاف کے بے چارے عادل نے

تقدس عقل پر برسا سر مقتل وہ کیوں روءی

گیا انصاف بھا رت سے بس اک طاقت کا کھیلا ہے۔

سبھی ڈرتے ہیں اس سے بوبڑے ہو یا کہ بوگو ءی

سر بسمل عدالت رو رہی تھی سر بجولاں تھی

صدایی حیف کرتی تھی بنام عدل گوگوءی
خداے لم یزل کے سامنے انصاف روتا تھا
گریباں پھاڑتا تھالے کے اپنا، نام‌ ء گوگو ءی
خدا سے ڈرنے والے ہی سنو انصاف کرتے ہیں
رہے گا نام اس کا بس، رہے باقی نہ اب کوئی
#Judgement of Babri Masjid By Justice Gogoi
درج ذیل مضامین بھی ملاحظہ فرمائیں اوراپنی قیمتی آراء سے نوازیں:
#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
#ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب

Tuesday 12 November 2019

New justice of India

 اسی کا عدل اسی کے گواہ وہی منصف۔
مجھے معلوم ہے میرا قصور نکلے گا۔

غیبت

غیبت چھ اسباب کی بنا پر جا یز ہے:
١۔ظلم سے بچنے کے لئے۔لھذاکسی شخص کے ظلم وستم کی شکایت کے لئے متعلقہ حکام سے رجوع کرنا رشوت و ظلم وغیرہ کی اطلاع دینا جائز ہے۔٢.کسی برای کو دور کرنے کی غرض سے اصلاح کے لئے کسی کی غلطی کا ذکر کیا جا سکتا ہے۔البتہ اس کا مدار نیت پر ہے۔ اگر اصلاح کی نیت ہو تو کوئی گناہ نہیں۔اور اگر مقصد کسی کی اہانت ہوتو گنہگار ہوگا۔٣.بطوراستفتاء کسی کے ظلم وستم کا ذکر کیا جا سکتا ہے۔تاکہ مفتی سے رہنمائی حاصل کی جا سکے۔٤کسی مسلمان کو دین یا دنیا کے نقصان سے بچانے کے لئے جیسے کوئی شخص کسی دوسرے شخص سے معاملہ کرے یا کہیں رشتہ طے کر نا چا ہیے اور اس بارے میں پوچھ تاچھ کرے تو صحیح صورت حال کی وضاحت ضروری ہے۔خواہ اس میں کسی کا عیب ہی کھولنا پڑے۔  ٥.اگر کوئی انسان کسی ایسے لقب سے مشہور ہے جس میں اس کے نقص کا اظہار ھوتا ہو جیسے اعمش ،اخفش وغیرہ تو اس نقص کے نام سے بھی پکارنا جایز ہے۔٦. ایسے شخص کی غیبت بھی جایز ہے جس کے ظاہری حالات گناہوں اور معصیتوں کا اظھار کرتے  ہوں یا وہ بر سر عام فسق و فجور میں مبتلا رہتاہو۔
(www.drmuftiamir.blogspot.com)
#causes when back biting is permissible
درج ذیل مضامین بھی ملاحظہ فرمائیں اوراپنی قیمتی آراء سے نوازیں:
#Etiquettes of naming
#نام رکھنے کے آداب
#The Impact of Islam on Indian culture
#Last address of the prophet Mohammad peace be upon him
#Prophet's life in short
#Munsif Gogoi
#شیخ مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ
#ولیمے کے آداب
#والدین کے حقوق
# ا نسان کے اپنی ذات سے متعلق آداب
#غیبت
#سنت و نوافل کہاں پڑھنا بہتر ہے مسجد میں یا گھر میں
#اولوالامرکی تفسیر
#آداب نکاح
#Eid Meeladun Nabi
# موبائل اور فون کے آداب


Monday 11 November 2019

Imitation or Taquleed

Imitation of Allah and messenger of Allah is obligatory as Allah says:اطیعواللہ واطیعوالرسول  . Follow Allah and Follow the messenger of Allah. If any person is able to understand all Hadith and Qur'an directly then he or she Follow the direction of Allah and the prophet Mohammad peace be upon him,as islamic scholars Imam Abu Hanifa, Imam Malik, Imam Shafai,Imam Ahmad bin Hambal and other Islamic leaders did.But if any one have no knowledge of Sharia directly then he or she asks someone amongst who have knowledge of Sharia as Imam Abu Hanifa Imam Malik Imam Shafai Imam Ahmad bin Hambal etc as expert of sharia.Third option I mean in some cases following Imam Abu Hanifa and some cases imam Malik and in some other Imam Ahmad bin Hambal it's not permitted because it's  May open the gate of their own wishes.Therefore everyone is free to follow any Imam but it is not appropriate to follow in some matters Imam Abuhanifa in some Imam Malik and in some Imam Ahmad bin Hambal Because it's not be Taquleed of Sharia but it would be Taquleed of their own wishes.Taqleed of a purticular Imam is not mentioned in the Qur'an and Hadith but it's emerges in the context that if it not be mandatory to imitate any one imam then people will choose in  some issues from one imam and some from another according to their own comfort zone while in the jurisprudence of the Islamic law there's a lot of differences in some matters Imam Abuhanifa says Taboo and another imam says mandatory ,for example according to Imam Abuhanifa reciting of Qur'an behind the Imam is  makrooh tahrimi while Imam Shafai says it's wajib or mandatory Both have Hadith. Eventually it's decided by whole ummah that if any Muslim is not Mujtahid he or she imitate any of Mujtahid Imam,